Nuffnang Ad

Sunday 23 February 2014

Donat lagi

Assalammualaikum, terasa pula tekak ni nak makan donat.......tapi kali ni resepi donat lain sedikit dari yang selalu kak ruby buat, resepi ni kak ruby ambil dari rakan fb iaitu adik Aida kesayangan kak ruby......kak ruby ikut je apa yang aida tulis, alhamdulillah jadi dengan jayanya. Terima kasih adik aida.


DONAT

Bahan
500 gm tepung berprotein tinggi/tepung gandum
11 gm yis
200 ml air sejuk (dr peti sejuk)
50 gm marjerin/mentega
1 sudu mkn shortening
2 sudu mkn gula pasir
2 sudu mkn susu tepung
1 biji telur
1 sudu teh dough softener
1/2 sudu teh garam





Cara
Didalam bekas besar, tuangkan air suam.  Masukkan yis segera, gula, susu, marjerin dan shortening.  Kacau sedikit dan biarkan selama 8 - 10 minit.
Bila yis mula berbuih, ayakkan separuh dari tepung gandum terus kedalam adunan, masukkan pula telur yang dipukul sedikit dan juga garam.  Kacau adunan sehingga sebati.
Ayak lagi tepung selebihnya, gaul menggunakan sudu seketika barulah di uli menggunakan tangan, tak perlu habiskan tepung tapi kalau adunan masih lg lembek boleh tambah tepung.
Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan.  Doh tidak perlu direhatkan (kalau nak rehat kan, pun boleh gak selama 5 - 10 minit) boleh terus  sahaja dicanai setebal 1 1/2 inci,
Terap doh mengikut acuan donat atau bentuk kesukaan sendiri, Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dipanaskan dgn api perlahan.  Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.
Goreng sehingga kekuningan dan toskan, sedia untuk dihidangkan bersama gula halus atau topping.

*kak ruby mix semua bahan dan uli terus.               

No comments:

Post a Comment