Nuffnang Ad

Wednesday, 14 September 2016

Nasi Impit Goreng



NASI IMPIT GORENG

Bahan
nasi impit – dipotong dadu kecil
2 sudu mkn cili kisar
2 sudu mkn sos cili
1 biji bawang besar - dihiris
3 ulas bawang putih – dihiris halus
1 cawan isi ayam
Tauge atau apa2 je sayur yg suka  
2 sudu mkn kicap masin
Garam secukup rasa



Cara
Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih hingga kekuningan.
Masukkan cili kisar dan masak sekejap hingga naik bau, masukkan pula soso cili, kicap dan garam kacau sebati.  Masukkan isi ayam dan sayur, (kak ruby letak tauge) kacau rata.
Akhir sekali masukkan nasi impit kacau sebati dan rasa secukupnya, tutup api angkat

Tuesday, 6 September 2016

Apam Mekar yang mudah



APAM MEKAR

Bahan
2 biji telur
1 cawan gula
1 sudu teh ovalett
1 cawan air ais krim soda (brand F&N)
2 cawan tepung gandum
sedikit esen vanila
Pewarna kesukaan
paper cup




Cara
1. Pukul telur dan gula sampai hancur dan kembang.

2. Masukkan ovalett sampai adunan jadi putih gebu.

3. Masukkan esen vanilla. Pastu masukkan air ais krim soda.

4. Pukul sebentar, kemudian masukkan tepung & pukul sampai sebati.

5. Lepastu bahagikan adunan kepada beberapa bahagian. Kemudian, letaklah warna kesukaan anda.

6. Masukkan ke dalam paper cup dan kukus selama 10 minit dengan api yang kuat.


Wednesday, 24 August 2016

Kuih Tradisional tetap dihati

Assalammualaikum, kali ni kak ruby nak cerita je tentang kuih tradisional kesukaan kak ruby, kak ruby hanya suka makan,  tapi belum mencuba buat lagi.
Masa kecil-kecil dulu kak ruby tidak berapa suka sangat kuih ni, tapi bila dah umur senja-senja begini suka pula, suka sangat-sangat, setiap kali balik ke kampung mesti kak ruby beli di Pekan Rabu, Alor Star, mesti beli punya.
Mengalir air mata bila teringat masa raya dulu-dulu bersama nenek dan emak kak ruby, sebab nenek dan emak mesti buat kuih ni.  Mungkin sebab rindu kak ruby pada nenek dan emak membuatkan kak ruby suka pada kuih tradisional ini.  Walaupun bermacam-macam biskut raya ada di zaman moden sekarang, kuih tradisional tetap dihati.
Hihihi  resepi yang ada dalam kayumaniskorner ni kak ruby ambil dari Editorial rasa.


PUTU BERAS

Bahan
1 kg beras
1 kg gula
125 ml air



 Cara
1. Goreng beras tanpa minyak sehingga rapuh dan kemudian dikisar.
2. Didihkan air bersama dengan gula. Masak sehingga bertali.
3. Biarkan sejuk dan dikikis menjadi serbuk.
4. Campurkan dengan beras yang telah dikisar hingga mesra.
5. Masukkan ke dalam acuan dan ditekan hingga mampat.
6. Keluarkan dari acuan dan sedia untuk dihidang.


Tuesday, 23 August 2016

Lapis Labu



KUIH LAPIS LABU

Bahan
bahan A
2 cawan air
1 1/4 cawan gula
1/2 tsp garam
2 helai daun pandan di simpul

bahan B
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung jagung
2 cawan santan pekat
2 cawan air

bahan C
1/2 cawan santan pekat

bahan D
1 cawan labu  ( direbus dan lecek )
sedikit pewarna kuning



 Cara
1. Masak bahagian A hingga gula larut, ketepikan.
2. Dalam mangkuk lain sebati kan bahan B. Gaul rata dan masukkan bahan A ke dlm B.  Bahagikan kpd 2 bahagian.
3. Satu bahagian di masukkan bahan C dan satu lagi bahagian masukkan bahagian D. Kedua dua bahagian tu kacau sebati.

Cara masak
1. Panaskan kukusan.
     (kak ruby masak macam masak kuih lapis biasa tu je, dan kali ni kak ruby guna acuan kecil) lapis hingga habis adunan. (loyang sebenar 10 x 10)
2. Masukkan adunan labu kedalam loyang yg telah dialas plastik & kukus selama 7 minit.
3. Lapiskan pula adunan santan & kukus selama 7 minit.
4. Ulang sehingga habis 6 lapisan dan lapisan yang terakhir kukus selame 20 minit.

Friday, 19 August 2016

Bingka Labu Lemak Manis



BINGKA LABU LEMAK MANIS
resepi asal : Yatiememories

Bahan
2 biji telur
2 cawan santan
1/2 cawan susu cair
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan susu pekat manis (kek ruby tak letak)
1/2 sudu kecil garam
1 sudu kecil esen vanila
2 sudu besar butter/minyak sapi
2 cawan labu - yg telah di rebus, tos dan dilecek
sedikit bijian utk tabur



Cara
Panaskan oven pada suhu 200c, lenser loyang dengan mentega, panaskan sebentar.
Satukan bahan2 diatas kecuali labu dan bijian dalam satu bekas, kacau dengan whisk hingga semua bersatu dan sebati.  Tapis adunan tadi, kalau guna blender lg senang. Tuangkan dalam mengkuk besar dan masukkan labu yang telah dilecek kacau rata.
Tuang dalam loyang yang telah dipanaskan tadi.
Bakar selama 1 jam atau hingga masak kalau nak permukaannya berkerak, tambah masa bakar.
Biarkan kuih betul2 sejuk barulah dipotong.

Thursday, 18 August 2016

kek buah kukus

Assalammualaikum, terima kasih Yatie, Hana dan yang lain lain tu tak tersebut nama terlupa, diatas resepi kek buah kukus yang sedap ini....memang sedap....petang semalam giliran kak ruby  mengukus, tak sampai 4 jam pun, 3 jam lebih je tak sabar nak tengok, bila buka kukus tengok dah masak terus tutup api.  Kak ruby biar kan sampai sejuk baru keluarkan dari pengukus, dan hari ini baru potong, wow cantik sangat padat je.....sekali lagi terima kasih rakan-rakan blogger.


KEK BUAH KUKUS

Bahan
250g butter @ seketul butter ( disarankan high quality butter)
350g gula pasir
60ml air panas
500g buah-buahan campuran
3 biji telur gred A
350g tepung gandum*
1 sudu kecil cream of tartar*
2 sudu kecil soda bicarbonat*
1 sudu kecil serbuk buah pala/nutmeg*
1 sudu kecil esen vanilla





Cara
Masak gula hingga keperangan dan masukkan air panas perlahan-lahan. Sebatikan. Masukkan butter sehingga cair kemudian masukkan buah-buahan campuran. Kacau sebati dan biarkan mendidih sebentar. Kemudian sejukkan.
Ayak bahan-bahan yang bertanda *. Masukkan ke dalam adunan mix fruits tadi sedikit demi sedikit menggunakan senduk kayu sehingga sebati.
Mangkuk lain, pukul telur dan esen sehingga kembang dan masukkan perlahan ke dalam adunan kek dan gaul sebati menggunakan senduk kayu juga.
Alas loyang 7x7 dengan kertas baking. Sapukan butter keliling dan tuangkan adunan kek ke dalamnya.Tutup loyang dengan aluminium foil.
Kukus selama 4 jam untuk mendapat kelembapan yang diinginkan. (boleh juga dikukus 2 jam shj)
Sejukkan kemudian potong.
(Pastikan kek benar2 sejuk seeloknya semalaman supaya kek dan buah tidak berderai dan padat ketika dipotong).

Wednesday, 10 August 2016

Congo Bar



CONGO BAR

Bahan
315 gm tepung gandum
2 1/2 sudu kecil baking powder
1/2 sudu kecil garam
150 gm butter
320 gm gula perang - boleh kurangkan
3 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
250 gm chocolate chips
1 cawan kacang pican atau apa2 kekacang - optional
Kepingan badam untuk taburan – optional



Cara
Ayak tepung, baking powder dan garam dalam bekas besar dan ketepikan.
Dalam bekas lain campurkan gula perang bersama mentega dan kacau rata sehingga butter melarut.
Masukkan telur sebiji demi sebijik dan putar sebati.
Masukkan esen vanila.
Masukkan tepung , baking powder dan garam yang telah di ayak dan kacau rata. Akhir sekali masukkan chocolate chips dan kekacang dan gaul sempurna.
Tuangkan adunan kedalam tin pembakar ukuran 13 X 9 yang telah digris dgn butter dan dialas dgn kertas minyak.
Ratakan permukan adunan dan taburkan kepingan badam dan chocolate chips jika suka sebagai hiasan.
Bakar pada suhu 170C selama lebih kurang 30 minit atau sehingga permukaan atasnyer kuning keemasan. Jangan terlebih bakar.