Nuffnang Ad

Thursday, 20 November 2014

Puding Sagu Gula Melaka



PUDING SAGU GULA MELAKA

Bahan
1 cawan sagu
1 liter air
1 helai daun pandan - disimpul
sedikit pewarna hijau

Cara
Sagu dicuci bersih dan direndam sekejap, toskan.
Didihkan air bersama daun pandan dan juga pewarna hijau, masukkkan sagu kacau hingga sagu jadi jernih, tutup api.
Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip yang mengalir, utk buang kanjinya.
Masukkan kedalam acuan atau loyang, sejukkan dalam peti ais.


Utk sirap gula melaka                                                                                                                                                       
1 ketul gula melaka
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 helai daun pandan - disimpul
Cara
Satukan semua bahan, masak hingga gula larut dan pekat, tapiskan.
Utk kuah santan
1 cawan santan + sedikit garam atau
guna susu cair pun boleh.

Tuesday, 18 November 2014

Puff Sardin lagi

Assalammualaikum, dah lama kak ruby tak buat puff, petang ni rajin pula.........sedap pula ye makan dengan teh panas ni, lebih lebih lagi waktu sekarang ni, hujan setiap petang, tak sedar sudah habis 4 biji puff sardin kak ruby makan.....hihihi sedap nyer.......


SARDIN PUFF

Bahan
1 peket puff pastry - kak ruby guna jenama Kawan

untuk inti
1 tin sardin saiz sederhana
1 biji bawang besar - dipotong dadu
2 ulas bawang putih - dihiris
2 biji cili merah - dipotong halus
3 biji limau kasturi - diambil jusnya
garam secukupnya
1 biji kuning telur - utk sapu diatas puff

















Cara
Panaskan minyak, tumis bawang besar dan bawang putih hingga wangi, masukkan sardin yang telah dihancurkan terlebih dahulu masukkan garam dan cili merah (masukkan sedikit air jika perlu) kacau sampai agak sedikit kering  masukkan jus limau kacau sebatikan tutup api.
Ambil satu lapis puff pastry, potong ikut bentuk pilihan sendiri (4 segi, 3 segi, panjang, bulat atau apa2 bentuk yang disukai) masukkan inti sardin, tutup, tekan dengan garfu disetiap hujung puff supaya inti tidak terkelur bila dibakar.
Kemudian sapu dengan kuning telur diatas permukaannya.
Bakar dengan suhu 180c selama 20 - 25 minit atau hingga masak.


Thursday, 6 November 2014

Bingka Pisang


   BINGKA PISANG

Bahan
10 biji pisang montel
1 cawan tepung gandum *
1/2 cawan tepung beras *
1 cawan santan *
1 cawan susu cair *
1/2 cawan gula pasir *
1 biji telur *
2 sudu besar butter - dicairkan
secubit garam *
bijan secukupnya

















Cara
Pisang dilenyek halus, diketepikan
Blender semua bahan yang bertanda *, kemudian tuang kedalam mangkuk pisang yg telah dilenyek, masukkan butter, gaul sebati.
Tuangkan kedalam loyang yang telah dilenser dengan sedikit butter.
Bakar pada suhu 180c selama 1 jam.
Sejukkan baru dipotong.


Wednesday, 5 November 2014

Nasi Dagang lagi

Assalammualaikum, hari ini makan nasi dagang lagi, kak ruby memang suka nasi dagang,  tak tau lah pula nasi dagang negeri mana yang kak ruby buat ni, sama ada Trengganu atau Kelantan,  kak ruby tau buat dan makan je.....kali ni kak ruby masak nasi dagang dengan kari ayam bukan ikan tongkol, tetap sedap.......


NASI DAGANG

Bahan
3 cawan beras nasi dagang - direndam semalaman
1 biji kelapa - perah ambil santan pekat
3 ulas bawang  merah - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dimayang halus
1 helai daun pandan - disimpul
1sudu teh halba
1/2 sudu teh garam



Cara
Cuci dan rendam beras semalaman.  Panaskan kukusan dan kukus beras hingga masak, angkat dan gaulkan dengan santan yg sudah dicampurkan dengan sedikit garam, masukkan dan gaulkan juga bawang merah, bawang putih, halia dan halba gaul sebati semuaya.
Masukkan semula kedalam periuk pengukus dan kukus lagi selama 10 - 15 minit..
Angkat dan hidangkan bersama kari ikan tongkol, acar timun dan sambil kelapa.

Tuesday, 4 November 2014

Agar2 Soya

Assalammualaikum, hari ni di KL di kawasan rumah kak ruby tak hujan,  hihihi kain baju dijemuran semua kering dengan elok.......kak ruby pun jalan2 lah p beli air soya kat gerai berdekatan dengan rumah kak ruby, dalam hati nak p beli air soya yang tawar , nak buat Puding Soya Gula Melaka ikut resepi dalam blog Rohah.....sampai di gerai tu jumpa kawan, apa lagi borak punya borak sampai lupa nak beli air soya yang tawar, terus beli air soya manis ialah yang dah siap bubuh air gula tu, sampai di rumah baru teringat tersalah beli air soya........Maka terjadilah agar-agar air soya.......tak perlu lah buat air gula melaka lagi sebab agar2 sudah manis.........apa2 pun terima kasih Rohah atas resepi yang sedap ni, kak ruby sejukkan dalam peti ais, lagi sedap.

AGAR AGAR SOYA

Bahan
10 gm agar2 tali
900 ml air soya tawar
1/2 sudu teh garam halus

Cara
Masak agar2 bersama air soya dan garam hingga hancur.
Setelah agar2 hancur, matikan api dan tapiskan agar2.
Masukkan agar2 dalam acuan atau bekas yang sesuai, sejukkan.

















Bahan air gula
1 1/2 cawan air
1 batang gula melaka (saiz sederhana)
1 sudu besar gula pasir
1 helai daun pandan (disimpul)

Cara
Didihkan gula melaka dan gula pasir bersama air dalam periuk sehingga larut masukkan juga daun pandan.  Matikan api setelah menggelegak dan gula telah hancur.  Sejukkan dan hidang bersama puding soya.

Friday, 31 October 2014

Masak Lemak Nenas Dengan Tulang Ikan Tenggiri



MASAL LEMAK NENAS DENGAN TULANG IKAN TENGGIRI

Bahan
1 biji nenas - hiris nipis
200 gm tulang & isi ikan tenggiri
1 kotok santan
1 keping asam gelugor
garam secukupnya

Bahan kisar
8 biji cili padi
1 biji bawang besar
2 biji cili merah
1/2 inci kunyit hidup atau
1/2 sudu teh kunyit serbuk

Cara
Cuci bersih tulang ikan tengiri dan rendam dalam 30 minit.
Masukkan semua bahan kisar dalam periuk, masukkan santan masak hingga mendidih, masukkan nenas, tulang ikan tengiri dan juga isi nya, asam gelugor dan garam.
Masak hingga mendidih dengan api perlahan dan kacau selalu.  Bila sudah masak semuanya rasa masinnya. tutup api.



Thursday, 23 October 2014

Pancake lagi....



PANCAKE

Bahan
2 biji telur - dipukul sedikit
2 cwn tepung naik sendiri
2 cwn susu segar - suam
3 sudu mkn butter - dicairkan
4 sudu mkn gula
1 sudu kecil baking powder
1 sudu teh crem of tartar
sedikit garam

















Cara
Campurkan dan gaul sebati tepung bersama garam, cream of tartar dan baking powder.
Masukkan susu, gula dan telur dan gaul sebati, guna whisk je, masukkan butter yg dicairkan dan gaul sebati lagi.  Pastikan adunan tepung tidak bergentel2.  Biarkan sebentar dalam 10 minit.
Panaskan kuali non-stick, sapukan dengan sedikit butter dan tuangkan adunan setengan cawan.  Bila sudah bersarang, barulah terbalikkan, bila keperangan angkat.
Hidangkan panas2 mengikut topping kegemaran masing2.