Nuffnang Ad

Thursday, 17 April 2014

Dadih Jagung

Assalammualaikum.....tengahari tadi buat dadih, memang sedap sejuuuk je tekak......terima kasih pada K. Nor dan Yatie diatas resepi yang enak ni.

DADIH JAGUNG

Bahan
10 gm serbuk agar2
2 tin susu sejat/susu cair (800 ml)
1 1/4 cawan gula
2.5 liter air (2500 ml)
1 sudu teh garam
1 sudu besar tepung jagung - dibancuh dgn 2 sudu besar air
pewarna dan perisa pilihan
perasa jagung















Cara
Masak serbuk agar2 bersama air hingga mendidih, yatie larutkan agar2 dgn sedikit air dulu supaya tak berketul, kak ruby jugak larutkan.
Masukkan susu sejat, garam, gula, tepung jagung dan perasa jagung, masak dgn api sederhana dan kacau selalu, masak hingga mendidih tutup api.
Tapiskan dan tuang kedalam bekas kecil2, biarkan sejuk baru masukkan kedalam peti ais.
Makan sejuk2 sangat sedap.


Tuesday, 15 April 2014

Biskut Lidah Kucing

Assalammualaikum, rasa nya dah lama kak ruby tinggalkan kayumaniskorner, kesian pula sunyi sepi tanpa sepiring kuih muih pun sejak beberapa minggu kebelakangan ini.   Apa buat kesibukkan membuatkan kak ruby lupa pada minat dan kesukaan kak ruby iaitu memasak kuih muih........Semalam kak ruby cuba curi-curi masa untuk memenuhi minat kak ruby ini dengan biskut lidah kucing......dah lama sangat kak ruby pendamkan hasrat untuk mencuba, akhir nya berjaya.  
Terima kasih kak wan dengan resepi yang sedap ni.


BISKUT LIDAH KUCING

Bahan
250 gm mentega
175 gm gula kastor
200 gm tepung gandum
50 gm tepung jagung
100 ml putih telur
1/4 sudu teh emplex
Pewarna merah, oren, kuning, hijau, biru dan purple
Loyang khas lidah kucing di gris dengan sedikit minyak




Cara
Ayak tepung jagung, tepung gandum dan emplex, ketepikan.
Dalam mixer pukul mentega dan gula hingga berkrim.  Masukkan putih telur sedikit demi sedikit dan putar hingga sebati.  Masukkan tepung dan kaup balik dgn spatuta hingga rata.
Bahagikan adunan kpd 5 atau 6 bahagian, letakkan pewarna utk setiap bahagian.
Masukkan dalam piping bag atau bag plastik utk setiap warna berlainan.  Potong kecil muncung bag plastik atau piping bag.
Paipkan atas loyang lidah kucing mengikut warna pelangi.  Bakar dalam oven pada suhu 150c selam 15 - 20 minit.  Jangan sampai keperangan kerana warna nya akan pudar dan tidak cantik.
Biarkan sejuk sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.
 

Monday, 24 March 2014

Bubur sum sum



BUBUR SUM SUM

Bahan
1 cawan tepung beras
1 cawan tepung jagung
1750 ml santan
secubit garam
2 helai daun pandan - disimpul




Cara
Satukan semua bahan diatas, tapis ke dalam periuk kacau rata.
Masak hingga pekat dan berkilat, guna api sederhana dan sentiasa di kacau rata.
Kemudian angkat tuang dalam loyang atau acuan kecil2 dan sejukkan.
Hidang bersama sirap gula melaka.


Saturday, 22 March 2014

Roti Raisin Walnut

Assalammualaikum dan selamat malam, malam ini  tidor lambat sikit kot, nak uli tepung je nak buat roti untuk besok pagi.......terasa pula nak makan roti buatan sendiri hihihi, kebetulan ada raisin dan walnut buat lah roti raisin walnut.


ROTI RAISIN  WALNUT

Bahan
500 gm tepung roti atau tepung gandum
20 gm susu tepung
100 gm gula kastor
220 gm air sejuk dr peti ais
11 gm yis
40 gm butter
40 gm shortening
1 biji telur
1 sudu teh breand improver
1 sudu teh softener
1 sudu teh garam
rainsin dan walnut secukup nya




Cara
Gaul sebati bahan kering dan masukkan air sejuk dan telur.
Uli sebati masukkan butter dan shortening teruskan uli sehingga lincin dan elastik.
Perapkan 2 kali ganda, tumbuk2kan  buang angin, masukkan rinsin dan walnut bentukkan apa bentuk je. Perap lagi 2 kali ganda bakar, selama 15 - 20 minit, dalam suhu 180c.

Thursday, 20 March 2014

Puding Roti Marble


PUDING ROTI MARBLE

Bahan
4 keping roti
10 gm serbuk agar-agar
2 biji telur
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan gula - boleh kurang
3 1/2 cawan air
170 ml susu cair
2 sudu besar butter- dicairkan
2 sudu besar serbuk koko atau coklat emulco




Cara
Masak 3 cawan air, serbuk agar-agar dan gula sehingga mendidih.
Blend roti, telur, susu pekat, susu cair dan baki air 1/2 cawan tadi, kemudian masukkan kedalam periuk agar2 yang sedang mendidih, kacau masukkan pula butter, kacau rata sampai mendidih matikan api.
Bahagikan kpd 2 atau 3 bahagian. Satu bahagian warna asal,  satu bahagian masukkan serbuk koko dan satu bahagian lagi letak lah warna pilihan sendiri (kak ruby letak warna merah).
Tuang ke dalam loyang secara berselang seli, 1 senduk warna asal, 1 senduk warna koko dan 1 senduk warna pilihan, ulangi proses melapis ini hingga habis.
Sejukkan dalam peti ais sebelum dipotong.

Tuesday, 18 March 2014

Kuih Lapis Coklat



KUIH LAPIS COKLAT

Bahan
1 1/2 cawan tepung gandum
1/4 cawan tepung beras
1/4 cawan tepung jagung
3/4 cawan gula
3 cawan santan
1 sudu teh garam
pewarna kuning dan coklat emulco




Cara
Sapu loyang dengan sedikit minyak masak dan panaskan dalam kukusan. (kak ruby guna acuan kecil2)
Campurkan kesemua bahan kacau hingga sebati dan tapis.
Bahagikan kepada 2 bahagian, satu warnakan kuning dan satu lagi warnakan coklat emulco.
Kukus selapis selapis hingga habis adunan, setiap lapis kukus selama 5 mnit, untuk lapisan terakhir kukus selama 15 minit.


Sejukkan dahulu sebelum dipotong.

Monday, 17 March 2014

Bubur Gandum

Assalammualaikum, alhamdulillah hari ini hujan lagi terima kasih Allah.......pokok-pokok pun nampak segar je,  cantik semua nya tidak seperti minggu-minggu yang lepas, pokok2 kering dan layu.  Cantik cuaca hari ini, hujan gerimis cukup untuk membasahi bumi.....perlahan-lahan hujan berhenti, matahari pun muncul dengan pancaran cahaya nya cukup untuk kering kan kain dijemuran, alhamdulillah kain dijemuran kak ruby sempat kering......sebelah petang nya awan hitam sudah kelihatan di atas sana, tanda nya mungkin malam nanti hujan akan turun lagi.  Terima kasih Allah.....
Leka dengan cerita cuaca lupa pada bubur gandum.  Hihihi petang ni kak ruby masak bubur gandum, rasa2 nya sampai ke malam lah makan bubur ni, sebab bubur gandum menyenyangkan, nak bagi seimbang makan salat dan buah2an dah cukup untuk malam.
 
BUBUR GANDUM

Bahan
1 cawan biji gandum
2 cawan santan
1/4 cawan gula
1/2 sudu teh garam



Cara
Biji gandum direndam selama 3 atau 4 jam. Kemudian dibersih dan ditoskan.
Didihkan air dalam periuk, masukkan biji gandum dan rebus sehingga biji gandum kembang dan empuk.
Bila sudah kembang, masukkan santan, gula dan garam, sekiranya pekat sangat, tambahkan sedikit air.
Masak hingga mendidih, tutup api dan boleh dihidangkan.