Nuffnang Ad

Wednesday, 21 January 2015

Cek Mek Molek



KUIH CEK MEK MOLEK

Bahan
3 ketul keledek
tepung gandum secukupnya
gula pasir secukupnya
minyak untuk menggoreng

















Cara
Keledek direbus hingga empuk dan masukkan sedikit garam, biarkan sejuk sedikit, kemudian lecek hingga halus (boleh jugak ditumbuk dengan menggunakan lesung tumbuk sambal).
Masukkan tepung gandum secara sedikit demi sedikit sambil digaul hingga menjadi adunan yang lembut dan boleh dibentuk.
Bulat2kan adunan seperti bebola kecil, leperkan sedikit masukkan setengah sudu kecil gula pasir, tutup gula dan bentukkan menjadi bujur.
Goreng dengan api sederhana hingga kuning keemasan.

Tuesday, 13 January 2015

Pai Ayam guna puff pastry

Assalammualaikum,  kali ni kak ruby malas sikit tapi nak makan pai ayam jadi nak senang kan kerja kak ruby guna puff pastry, uli-uli sikit potong dah siap masukkan inti ayam, kemudian bakar kan senang, kejap je dah boleh makan. sedap pun sedap.


PAI AYAM

Bahan
1 paket puff pastry - jenama kawan
1 biji kuning telur - utk sapu diatas pai

Bahan inti
1 cwn isi ayam - potong halus
1 cwn cendawan butang - hiris nipis
1 tin sup cendawan butang campbell - k ruby tak letak
1 tin kecil kacang pis
1 biji bawang besar - potong dadu
1 biji kentang - dipotong dadu dan direbus
1 sudu besar lada sulah
2 sudu besar mentega/minyak masak
sedikit air

















Cara
Panaskan mentega, masukkan bawang besar goreng hingga kekuningan, masukkan isi ayam dan masak hingga air ayam kering, masukkan sup cendawan, cendawan, kentang, kacang pis, air dan lada sulah.  Kacau hingga sebati, setelah masak angkat dan ketepikan.
Canai kulit pai dan letakkan kedalam aluminium foil cup sebagai lapisan bawah, dan cucuk sedikit dengan garfu, bakar selama 5 hingga 6 minit.
Canai kulit pai lagi setebal 2cm dan letak diatas inti pai sebagai lapisan atas.  Sapukan sedikit kuning telur yang sudah dicampur dengan 2 sudu kecil air utk mengilatkan permukaan pai.


Bakar selama 20 minit atau hingga masak dengan suhu 180c.

Monday, 5 January 2015

Kek Lapis Kukus Cream Cheese


KEK LAPIS KUKUS CREAM CHEESE

Bahan A
250gm cream cheese
50gm gula halus
1 biji telur
1 sudu besar air
1 sudu besar tepung gandum

Cara
Pukul cream cheese bersama gula sehingga sebati.  Masukan telur diikuti dengan air dan tepung gandum, pukul lagi dan gaul sebati.  Biarkan sebantar.


Bahan B (kek)
2 biji telur
1 cwn gula
1 sudu kecil vanila
sedikit garam
1/2 cwn air panas didih
1/2 cwn susu segar/cair
1/2 cwn minyak jagung
1 cwn tepung gandum *
3 sudu besar serbuk koko *
1 sudu kecil baking soda *
1/2 sudu kecil baking powder *

















Cara
Ayak bahan yang bertanda * ketepikan dulu
Pukul telur bersama gula hingga kembang, masukkan vanila dan garam, masukkan air panas, susu dan minyak jagung gaul sebati,  masukkan bahan * yang sudah diayak tadi, gaul sebati lagi, biarkan sebentar.  Bahagikan kpd 2 bahagian sama banyak.

Cara memasak
Panaskan kukusan dan balut penutup nya dengan kain, guna api sederhana je.  Sapukan sedikit minyak/butter disekeliling loyang dan alas dengan kertas minyak.
Tuangkan adunan coklat, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 15 minit, selepas itu tuangkan pula adunan cream cheese diatasnya, tutup semula dengan aluminium foil dan kukus lagi selama 15 minit.  Akhir sekali tuang adunan coklat dan kukus lagi selama 15 minit atau hingga masak.
Setelah betul2 sejuk, bleh dipotong dan hidangan.


Tuesday, 30 December 2014

Apam Nasi

Assalammualaikum, apam nasi ni memang sedap, terima kasih My Kuali....hihihi warna merah kak ruby tu terlebih sikit....mungkin masa buat apam ni mood kak ruby kurang elok kot.


APAM NASI

Bahan
2 cawan nasi sejuk
2 cawan tepung beras
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula
2 1/2 cawan air
1 sudu teh yis - mauripan
beberapa warna pilihan
kelapa putih secukupnya




Cara
Blend nasi dengan air sehingga hancur, masukkan gula kedlmnya blend lagi sehingga sebati.
Dalam bekas lain, satukan tepung beras, tepung gandum dan yis.  Masukkan bahan yang di blend tadi, kalau sehingga sebati.  Perap selama 3 jam.
Bahagikan kpd 2 atau 3 bahagian, dan warnakan dengan warna pilihan sendiri.
Masukkan kedalam acuan kecil dan kukus selama 10 - 15 minit.
Hidangkan bersama kelapa putih yang sudah digaul dengan sedikit garam.

Saturday, 27 December 2014

Emping

Assalammualaikum,  Maaf kan kak ruby ye, satu Malaysia tengah bersedih dengan bencana alam yang sedang berlaku, kak ruby pula sibuk2 dengan makanan......bukannya kak ruby tak simpati, malah kak ruby menangis bila membaca '400 mangsa banjir kehabisan makanan sejak 3 hari lalu' dalam Harian Metro semalam, kak ruby doa dan terus berdoa semoga Allah permudahkan segala nya....
Dalam musin hujan macam ni, sejuk sana sini sedap rasa nya kalau kita mengunyah......hihihi untuk resepi kudap-kudapan kali ini kak ruby sediakan 'emping' mungkin setengah2 orang tak tau kot apa itu emping tapi bagi orang utara terutama Negeri Kedah memang faham sangat lah tentang emping ni.  Okey lah kak ruby cerita sedikit tentang emping, itu pun sekadar yang kak ruby tau je ye.....Emping diperbuat daripada padi pulut yang masih muda selalu nya orang2 utara makan emping pada musim mereka menuai padi, sebab masa menuai padi petani2 akan ambil padi2 muda untuk mengemping, padi muda digoreng sekejap tanpa minyak kemudian ditumbuk dengan menggunakan lesung padi kayu (lesung ini pula ada 2 jenis, satu ditumbuk dengan lesung tangan dan satu lagi ditumbuk dengan lesung kaki) sehingga menjadi bentuk leper. Selepas itu diasingkan kulit padi dari isinya, isi itulah dipanggil emping, cara untuk asingkan nya itu disebut menampi dengan menggunakan nyiru.

Sebenarnya sebagai seorang anak pesawah di negeri Kedah kak ruby juga tidak lari dari kenangan2 di sawah padi.....menuai padi, mengemping dan sebagainya, banyak meninggalkan kenangan manis buat diri kak ruby walaupun waktu itu usia kak ruby baru 6 hingga 8 tahun.

Cara untuk makan emping pula.....senang sangat, cuma campurkan kelapa putih, kalau boleh yang muda, gula dan sedikit garam kemudian gaul hingga sebati, itu kalau nak makan krup krup krup, kalau nak makan bagi lembut, masukkan sedikit air suam gaul sebati gaul bersama kelapa, gula dan garam. sedaaaaaap.  



                                                     emping yg belum dicmpur apa2




Monday, 22 December 2014

Pau Serat

Assalammualaikum, kak ruby nak tanya sapa biasa makan pau serat?........kak ruby baru 3 kali makan, itu pun secara kebetulan je, masa kak ruby nak balik ke utara kampung halaman kak ruby, kak ruby sekeluarga singgah di R&R gurun, kak ruby nampak ada gerai jual pau serat, kak ruby tertanya-tanya sedap ke pau ni,  tak tau pula ada pau serat.....kak ruby beli ingin mencuba......bila makan aduh sedap nya lembut, lebih2 lagi sang suami asik memuji-muji je pau serat ni.......
Bila balik KL apa lagi kak ruby mula lah cari sana sini tepung gandum serat, susah betul nak jumpa....
Hari sabtu lepas kak ruby p yammy Bangi, alhamdulillah ada tp tak banyak cuma 3 bungkus je, kak ruby beli satu bungkus 500g........susah nya nak dapat tepung serat sama lah susah nak dapat resepi nya, kak ruby cari merata dalam blog pun tak ada,  kak ruby buat lah resepi sendiri......ya lah first time buat tak pandai lagi, tapi alhamdulillah menjadi dengan baik cantik naik nya....kak ruby guna semua tepung serat dan campur sedikit je tepung gandum, jadi nampak banyak sangat seratnya kan......
Pada sapa2 yang ingin mencuba, caba campurkan tepung serat dengan tepung gandum biar sama banyak contoh 1 cwn tepung serat 1 cwn tepung gandum, mesti sedap lagi kan........hihihi sebenarnya tepung serat ni memang baik untuk kesihatan.

 
PAU SERAT

Bahan
500gm tepung gandum (whole meal flour)
1/2 cwn tepung gandum
120gm gula halus
11gm yis segera
50gm lemak sayuran (shortening)
230ml air
1 sudu teh baking powder atau double action)





Cara
Dalam bekas satukan yis segara dengan sedikit air suam, biarkan sehingga berbuih.
Dalam mangkuk besar campurkan semua bahan kecuali shortening, campurkan juga yis segera yang sudah berbuih tadi.  Uli sampai menjadi doh yang lembut, masukkan shortening dan uli lagi sehingga menjadi lembut dan permukaannya licin.
Kemudian bulat-bulatkan, setiap satu dlm 50gm, isikan inti apa apa yang disukai (kak ruby buatkan inti ayam) alaskan dibawahnya dgn kertas atau daun pisang dan perapkan lagi selama 15 - 20 minit.
Kukus selama 20 minit atau hingga masak.
Boleh dihidangkan lagi sedap makan masa masih lagi panas2.


Saturday, 20 December 2014

Apam Susu



APAM SUSU

Bahan
4 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir - bleh kurangkan
4 susu besar susu pekat manis
1 sudu kecil ovalette
1 sudu kecil vanila

















Cara
Blender telur, gula, susu pekat manis dan ovalette hingga betul2 kembang.
Pastu ayak tepung gandum dalam mangkuk, kemudian campurkan adunan yang sudah siap diblender tadi bersama esen vanila, Gaul adunan hingga sebati semuanya.
Bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan warnakan setiap bahagian dengan warna pilihan. sendiri, Tuang adunan secara berselang seli mengikut kreativiti sendiri.
Panaskan periuk kukusan terlebih dahulu, bila dah mendidih, boleh dikukus selama 30 minit atau sehingga masak, sejuk dahulu baru dipotong.