Nuffnang Ad

Thursday, 4 September 2014

Cornflakes Madu


CORNFLAKES MADU
resepi Yatie, yatiememories

Bahan A
125 gm buttercup
1/2 cwn brown sugar
1 cwn madu

Bahan B
1 kotak cornflakes nestle (500g)
1 cwn kismis
1 cwn badam/gajus cincang panggang

Hiasan Mangkuk kertas kecil
Ceri merah dan ceri hijau secukupnya - dipotong kecil2















Cara
Panaskan bahan A sehingga cair, tutup api masukkan bahan B dan gaul rata.
Sudukan ke dalam mangkuk kertas, hiaskan dengan ceri merah dan hijau.
Bakar dlm oven yg telah dipanaskan suhu 170c selama 8 - 10 minit.


Mini Pavlova

Assalammualaikum....mini pavova ni kak ruby buat masa jamuan hari raya tempoh hari, hari ni baru dapat masukkan kat kayumaniskorner, masih ada lagi gambar biskut2 dan jugak masakan yg belum sempat kak ruby  masukkan, mungkin akan tertinggal begitu saja...........

MINI PAVLOVA

Bahan
4 biji putih telur
3/4 cawan gula kastor
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu teh cuka mkn
1 sudu teh esen vanila

Utk Topping
1 cawan whipping cream
pukul je sampai kembang dan sapu diatas
pavlova yg sudah siap dibakar td dan
aturkan dgn buah-buahan seperti
buah srawberry, kiwi, anggor dan lain2
















Cara
Pukul putih telur sampai kembang dan berbuih-buih.  Masukkan gula sedikit demi sedikit, pukul lagi sampai jadi meringue.
Masukkan tepung jagung, cuka dan esen vanila kacau hingga sebati dengan menggunakan spatula.
Kemudian masukkan kedalam bekas kecil-kecil atau tuang je atas baking paper.
Panaskan oven dgn suhu 150c dan bakar selama 1 jam.

Roti Jala Tikar Lagi



ROTI JALA

Bahan
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan pekat
1 1/2 cawan air
1 biji telur
garam secukupnya
pewarna atas pilihan sendiri















Cara
Blend semua bahan diatas kecuali pewarna hingga sebati, kemudian bahagikan pada 2 bahagian, warnakan setiap bahagian dengan warna pilihan sendiri.
Isikan adunan dalam botol acuan roti jala muncung tiga. Dengan menggunakan kuali non stick, picik botol di dalam kuali seperti membuat tikar.  Buat hingga habis dan gulung.  

Friday, 22 August 2014

Kek Lapis Keju Oreo


KEK LAPIS KEJU OREO
resepi asal,  kak wan

Bahan A
12 biji kuning telur B
6 biji putih telur
250 gm gula kastor
270 gm tepung hong kong
30 gm serbuk horlick
2 sudu kecil ovelete
1 sudu kecil esen vanila

Bahan B (adunan keju)
250 gm cream keju
3 sudu besar susu pekat manis
1 sudu teh lemon paste

Bahan C (adunan biru)
250 gm mentega
3 sudu makan susu pekat manis
pewarna biru atau apa warna yg disukai

Bahagian D
2 - 3 bungkus biskut oreo dgn cream sekali
loyang 8 x 8 dialas dasar dan di gris















Cara
Pukul kuning telur, putih telur, gula, esen vanila dan ovelete dengan kelajuan tinggi hingga kembang dan pekat, perlahankan mixer, masukkan tepung dan serbuk horlick sedikit demi sedikit hingga bergaul rata.
Bahagikan adunan kepada 2.
satu bahagian diadun bersama bahan B (adunan keju) dan satu bahagian lagi diadun bersama bahan C (adunan biru).
Bahagikan adunan biru kepada 2 bahagian, untuk lapisan atas dan bawah. ambil 6 sudu besar adunan biru, ratakan kedlm loyang, bakar api atas bawah pada suhu 180c selama 8 hingga 10 minit ataupun hingga permukaan keperangan. Angkat, tekan dengan penekan kek lapis cucuk dgn garpu dan sapu sedikit mentega cair pada permukaan kek.
Ulangi lapisan biru yg kedua dan bakar dengan api atas sahaja. selama 8 minit, ulangi sehingga 3 laisan biru.
ambil 7 sudu besar adunan keju, ratakan dan susun biskut oreo diatasnya, bakar hingga permukaannya keperangan, tekan dgn penekan kek setiap lapisan.  Ulangi sehingga adunan keju oreo habis.
Kemudian untuk lapisan atas ambil 6 sudu besar adunan biru, ulangi melapis dan membakar sehingga 3 lapisan.  Untuk lapisan terakhir, tutup loyang dgn aluminium foil dan bakar dgn api atas bawah selama 15 minit.

Wednesday, 20 August 2014

Semangat patriotik dihari raya



Assalamualaikum dan salam kemerdekaan,
syawal yang lalu kak ruby beraya agak jauh sikit melepasi kaki gunung ledang, yg bestnya sampi kilometer 0.


Itulah kampung saudara kak ruby, kampung tenang Labis seronokkan sampai habis sempadan.  Apa yg paling menyeronokan kak ruby ialah dalam perjalanan ini kak ruby sekeluarga sempat ke bukit kepong melawat balai polis bersejarah dan menziarahi pusara anggota2 polis kita yg terkorban dalam menentang komunis........ Kak ruby rasa semua rakyat Malaysia tahu kisah bukit kepong kan? Dimana semua anggota polis kita terkorban kecuali seorg saja yg terselamat, peristiwa ini sungguh menyentuh perasaan kak ruby sekeluarga........... Lebih menyedihkan lagi bila kak ruby sekeluarga berdiri disebelah pusara wira2 negara ini sambil menghadiahkan al-fatihah, mengalir kencang air mata kak ruby tak dapat ditahankan lagi, itu sajalah yg dapat kak ruby balas untuk wira2 negara sebagai membalas jasa mereka. Yalah seperti dalam lirik lagu hari raya nyanyian Rahimah Rahim, "enak menjamu selera, jangan lupa yang tiada".


                          senarai nama2 anggota polis kita yg terkorban termasuk anak2 dan isteri2


                                                        disinilah bersemadinya wira2 kita


                  inilah balai polis dibukit kepong yg dibakar hangus oleh pengganas komunis yg kejam

Teringat kak ruby kisah sesetengah manusia yg ingin membawa balik mayat mendiang ketua pengganas untuk dikebumikan di bumi Malaysia, ribuan terima kasih kak ruby ucapkan kepada pemerintah kita yg tidak membenarkannya.
Sebelum kak ruby dan keluarga meninggalkan bukit kepong sekali lagi kak ruby hadiahkan al-fatihah.

                                                                   peninggalan sejarah

                                     disungai inilah seorg anggota polis kita berjaya melarikan diri

Tuesday, 19 August 2014

Kek Batik

Assalammualaikum, sudah jemu dah makan biskut raya......petang ni kak ruby buat kek biskut marie pula, hihihi sedap jugak bila dah lama tak makan ni.

KEK BATIK

Bahan
1 bungkus biskut marie
250 gm buttercup
1/2 tin susu pekat manis
2 biji telur
200 gm milo
3/4 cawan air panas















Cara
Biskut dipatah 4, ketepikan
Bancuh milo dengan air panas hingga milo tidak berketul-ketul, telur dipukul hingga sebati.
Kemudian masukkan bancuh milo, telur, susu ke dalam kuali, dengan gunakan api yang sederhana kacau hingga sebati, masukkkan butter, kacau hingga pekat dan sekata tutup api.
Masukkan biskut marie dan gaul rata.   Tuang dalam bekas yang sesuai tekan dan mampatkan.
Simpan dalam peti ais sebelum dipotong.



Tuesday, 12 August 2014

Ketupat Daun Palas

Assalammualaikum, Aidil fitri sudah pun berlalu meninggalkan kita, mudah-mudahan kita dapat bertemu lagi di aidil fitri yang akan datang.......hihihi dah lepas pun raya, baru gambar dan resepi ketupat keluar,  bukan apa penyakit malas datang lagi.  tapi tak pe kali ni kak ruby kisah kan pula juadah penting masa kak ruby menyambut hari raya, ketupat palas itu lah juadah pertama yang kak ruby buat bila dah pastikan esok raya.
Ada berbagai cara membalut ketupat palas dan tak semua orang pandai membalut nya, kak ruby sendiri pun baru setahun dua ni pandai, kalau tidak entah apa2 jadi nya bila kak ruby membalut ketupat, silap2 jadi ketupat betina kata orang Kedah.  Okey lah dipendekkan cerita, dalam kayumaniskorner ni kak ruby publish kan  resepi ketupat palas dari dapur kak ruby.  

KETUPAT PALAS

Bahan
1 kilo beras pulut
1 biji kelapa - ambil santan pekat, sukatan santan 1/2 dr sukatan pulut
sedikit garam
daun palas secukupnya

















Cara
Daun palas dibuka dan dibentuk kelongsong ketupat terlebih dahulu, ketepikan.
Cuci, bersih beras pulut dan toskan.
Didihkan santan bersama garam dalam periuk, kemudian masukan beras pulut yg di tos tadi, kacau dengan api yang perlahan sampai santan betul2 sebati dengan pulut dan agak kering sedikit, tapi pulut separuh masak je tau, tutup api.  Sejukkan sekejap.
Kemudian boleh lah masukkan pulut dalam daun palas, bungkus kemas2 dan simpul dihujungnya supaya air tidak masuk bila dimasak nanti.
Rebus ketupat dengan air sama paras dengan ketupat hingga air kering, bukan berapa jam.