Nuffnang Ad

Wednesday, 15 April 2015

Pau Goreng Sambal

Assalammualaikum, Pagi tadi kak ruby sarapan pau goreng....terbanyak pula buat, hihihi jadi bawa lah sampai kepetang, tapi pau masih lagi lembut......petang nya kak ruby jadikan pau goreng sambal pula, okey kan dua dalam satu, cuma buat kan sambal ikan bilis dan letak timun, sedap pula tu. tidak lah membazir.


PAU GORENG SAMBAL




Pau Goreng



PAU GORENG

Bahan
250 gm tepung roti - kak ruby guna tepung pau
250 tepung gandum
100 gm gula
11 gm yis kering
2 biji telur - kak ruby guna 1 je
300 ml air
50 gm butter
50 gm shortening
* apa2 inti kesukaan





















Cara
Pastikan yis hidup dulu, seperti biasa lah campurkan yis dengn air suam, biarkan hingga berbuih.
Satukan gula dengan air 300 ml kacau hingga gula larut.
Dalam mangkuk satukan semua bahan termasuk yis yg sudah berbuih dan juga air gula, kecuali butter dan shortening.  Gaul sebati, baru masukkan butter dan shortening, gaul rata dan terus uli hingga adunan menjadi lembut dan licin.
Perap hingga naik sekali ganda, tumbuk keluarkan angin...bulat2kan dalam anggaran 40 gm setiap satu....biarkan dalam 10 minit, masukkan inti kesukaan masing2, bulatkan lagi, perap lagi dalam 10 minit lagi...
Kemudian goreng dengan api kecil hingga kekuningan, angkat dan toskan minyak.  


Monday, 13 April 2015

Kek Marble Yang Lembut



Kek Marble Lembut
resepi :: Azie Kitchen

Bahan 
8 oz/227gm mentega
6 oz/170gm tepung gandum
6 oz/170gm gula kaster
5 biji telur dari fridge
3 sb susu pekat
1 sk baking powder
1 sk esen vanilla
1 sb ovalette
3-4 sudu makan serbuk koko -diayak (guna coklat emulco) 


Cara
Ayak tepung bersama baking powder.
Pukul mentega, susu dan esen vanilla hingga kembang.
Di dalam bekas lain, pukul putih telur hingga ringan lalu masukkan gula sedikit demi sedikit hingga adunan rata.
Masukkan telur kuning sebiji sebiji ke dalam adunan putih telur dan pukul hingga rata. Masukkan ovalette dan adunan mentega dan pukul lagi hingga rata.
Akhir sekali masukkan tepung sedikit sedikit dan gaul satu arah. Apabila rata bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan masukkan warna.
Tuang adunan ke dalam loyang 8 in persegi secara selang seli dimulai dengan adunan asal. Lorek dengan menggunakan chopstick.
Bakar pada suhu 180C selama 50 minit atau sehingga masak..

Sunday, 5 April 2015

Kek Pisang Kukus yg gebu



KEK PISANG KUKUS
resepi asal : Mat Gebu

Bahan
250 gm tepung gandum*
5 biji pisang - dilecek halus
5 biji telur
150 gm gula halus - kak ruby kurangkan
125 gm  mentega - dicairkan dan disejukkan
100 gm minyak jagung
1 sudu teh soda bicarbonate*
1 sudu teh baking powder*
15 g ovallate
1/2 sudu teh garam


















Cara
Putar gula dengan ovallate hingga sebati, masukkan telur kesemuanya dan putar dengan kelajuan tinggi hingga adunan naik dan pekat, pelahankan speed dan masukkan pisang,  gaul sampai rata.
Masukkan tepung yang sudah diayak bersama soda bicarbonate dan baking powder berselang seli dengan mentega cair + minyak jagung, gaul sebati.
Masukkan kedalam acuan kek pisang yang sudah disapu dengan sedikit mentega


Kukus selama 1 jam dengan api sederhana.
 *Resepi asal kek ni dibakar, tapi kak ruby kukus

Saturday, 4 April 2015

Telur Itik Masak Lemak Cili Padi

Assalammualaikum, dua minggu yang lepas, kak ruby balik kampung, kampung kelahiran dan kampung kesayangan kak ruby, banyak kenangan manis waktu zaman kecik2 dulu, huuuuu tak boleh dingatkan mesti kak ruby menangis punya.......seperti yang terdapat dalam lagu hari raya ciptaan Allahyarham P. Ramli....."apa kan daya masa tak akan kembali"......okey lah sentimental pula kak ruby.
Dikampung kakak kak ruby banyak pelihara itik, langkah kanan rupa nya kak ruby, apa tidak nya masa kak ruby balik itik2 sedang bertelur, banyak !!!!!!!. Apa lagi peluang kak ruby lah dapat kan telur pecuma hihihi dapat lah 15 biji......
Terima kasih kakak ku, sesungguh adik mu ini sangat menyayangi mu, sayang sangat2......InsyaAllah kita akan jumpa lagi, dan kak ruby akan kembali lagi kekampung halaman yang penuh dengan seribu satu kenangan.


TELUR ITIK MASAL LEMAK CILI PADI

Bahan
4 biji telur itik
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup* - kak ruby guna kunyit serbuk je
8 biji cili padi*
4 biji cili merah*
2 batang serai - dititik
4 keping asam gelugur
santan dan garam secukupnya


Cara
Kisar bahan yang bertanda *, Masukkan dalam periuk masukkan jugak serai, asam gelugur dan santan cair kacau rata dan masak hingga mendidih, kecilkan api sementara itu pecahkan telur itik sebiji demi sebiji ke dalam bekas jangan sampai telur merah pecah, kemudian masukkan kedalam periuk yang sedang mendidih, kuat kan api sedikit biarkan hingga telur putih masak, kacau perlahan supaya telur merah tidak pecah, masukkan santan pekat atau pati santan dan garam.
Masak lagi hingga mendidih dan rasa secukupnya, tutup api.  

Wednesday, 1 April 2015

Kuih Gulung lagi




KUIH GULUNG/KETAYAP

Bahan
2 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 biji telur
1 cawan susu segar/santan
1 sudu teh garam
1 sudu teh pewarna (pilihan sendiri)
* inti kelapa secukupnya



















Cara
Gaulkan atau blend je semua bahan diatas hingga sebati.  Panaskan pan dan masukkan 1 senduk adunan layangkan supaya adunan jadi bulat, masak dalam 2 - 3 minit angkat, masukkan inti kelapa dan gulung, siap.

Monday, 23 March 2015

Air tembikai sebagai ubat

Assalammualaikum, Dua bulan lepas, salah seorang dari orang2 tersayang kak ruby disahkan oleh doktor mengalami sakit batu karang diperingkat awal, walaupun diperingkat awal tapi kak ruby tengok dari dia menahan kesakitan bukan main sakit lagi, sampai tak tidor malam, tak lalu makan, asik menyebut sakit-sakit......Kak ruby bertanya pada saudara mara, sahabat handai untuk mendapat ilmu bagaimana untuk kurangkan rasa sakit bila terkena batu karang.....alhamdulillah bermacam-macam cara kak ruby dapat, salah satu dari banyak2 cara tu, kak ruby tertarik dengan cara makan buah tembikai atau minum jus nya......kak ruby cari di blog,  memang banyak khasiat buah tembikai ini rupa....best nya ada dua tiga orang pesakit batu karang cerita, bila makan minum jus tembikai banyak2 hingga dua tiga biji,  sakit batu karang mereka hilang dan ada yang batu karang keluar dengan sendiri nya......kak ruby pun dengan buat cara yang sama untuk orang tersayang kak ruby, alhamdulillah sakit batu karang nya dah tak sakit lagi......terima kasih Allah, terima kasih Tuhan ku Allah yang Maha Kaya.


JUS TEMBIRAI

Bahan
1 biji buah tembikai - buang kulit dan potong kecil2
gula - kak ruby tak letak
air -kak ruby tak letak
ketul2 ais kak ruby tak letak



Cara
Blend tembikai yang sudah dipotong kecil2,  tanpa air, tanpa gula dan tanpa ais.
masukkan dalam gelas minum.

*kak ruby buat 3 biji tembikai utk tiga hari = 1 biji 1 hari.