Nuffnang Ad

Saturday, 20 December 2014

Apam Susu



APAM SUSU

Bahan
4 biji telur
2 cawan tepung gandum
1 cawan gula pasir - bleh kurangkan
4 susu besar susu pekat manis
1 sudu kecil ovalette
1 sudu kecil vanila

















Cara
Blender telur, gula, susu pekat manis dan ovalette hingga betul2 kembang.
Pastu ayak tepung gandum dalam mangkuk, kemudian campurkan adunan yang sudah siap diblender tadi bersama esen vanila, Gaul adunan hingga sebati semuanya.
Bahagikan adunan kpd beberapa bahagian dan warnakan setiap bahagian dengan warna pilihan. sendiri, Tuang adunan secara berselang seli mengikut kreativiti sendiri.
Panaskan periuk kukusan terlebih dahulu, bila dah mendidih, boleh dikukus selama 30 minit atau sehingga masak, sejuk dahulu baru dipotong.

Friday, 19 December 2014

Goreng Pisang Cheese

Assalammualaikum, petang ni kak ruby makan goreng pisang cheese......sapa yang pernah mencuba tahu lah kesedapannya.....


GORENG PISANG CHEESE

Bahan
1 biji pisang tanduk
5 sudu besar tepung beras
2 sudu besar tepung gandum
1 biji telur
1 sudu besar butter
secubit garam dan kunyit
sedikit air
minyak secukupnya utk mengoreng

Bahan topping
Keju chedder secukupnya - diparut
1 sudu mkn susu pekat manis
1 sudu mkn butter

















Cara
Potong pisang ikut cara sendiri, ketepikan
Satukan tepung beras, tepung gandum, kunyit, air, telur dan garam kacau sebati,  masukkan butter kacau sebati kan lagi.  Kemudian masukkan pisang dan goreng macam goreng pisang biasa, angkat dan toskan minyak nya.
Dalam kuali lain panas dan cairkan butter, bila butter cair tutup api, masukkan susu pekat manis dan jugak sedikit keju kacau sebatikan.  Masukkan pisang goreng tadi, gaul rata.
Angkat pisang masukkan kedalam pinggan dan taburkan cheese yg sudah diparut diatasnya.
Makan panas2 memang sedap.

Friday, 12 December 2014

Cucur Kembung Manis

Assalammualaikum, sunami cucur kembung dah habis, baru kak ruby mencuba, sekarang tahu lah kak ruby kenapa dalam fb dan blog semua nya tayang bulat2 dan kembung2, rupa2 nya memang sedap ranggup diluar lembut didalam......memang sedap, tak tau sapa punya resepi asal nya......apa2 pun terima kasih banyak2 hihihi.

CUCUR KEMBUNG MANIS

Bahan
3 cawan tepung gandum
3 cawan air panas mendidih
1/2 cawan susu pekat manis
secubit garam



Cara
Satukan tepung gandum, susu pekat manis dam garam, masukkan air panas dan kacau dengan senduk hingga menjadi doh yang pekat.  Biarkan sejuk sekejap.
Panaskan minyak, pastikan minyak betul2 panas dengan api yang sederhana.  Ambil sedikit adunan bulat2kan dan masukkan kedalam kuali, bila agak kuning sedikit kacau selalu supaya masak sekata dan menjadi bulat. Bila kuning keemasan angkat.

Wednesday, 10 December 2014

Kek Lapis Keju Coklat

Assalammualaikum, rasa nya dah berkurun lama kak ruby  simpan resepi ni, ialah sejak bekelana di negeri burung kenyalang tu.......nampak di blogger2 lain semua dah ada gambar ni...kak ruby baru petang hari ni terlaksana, aduh makan berkeping2 memang sedap.  Terima kasih dayangjack.


KEK LAPIS KEJU COKLAT
resepi asal Dayang Jack
loyang 7x7x3 atau 8x8x3 pun boleh

Bahan A
7 biji telur gred A
250 g tepung hongkong
180 g gula halus
1 sudu mkn ovalette
1 sudu teh esen vanila
75 ml air ais


Bahan B
250g mentega (suhu bilik)
140g cream cheese (suhu bilik)
7 sudu mkn susu pekat manis

Bahan C
50g serbuk koko - diayak
3 sudu besar susu pekat manis
sedikit pewarna coklat dan coklat emulco

















Cara
Pukul bahan A hingga kembang dan pekat.
Dalam mangkuk pengadun berasingan pukul bahan B hingga berkrim.
Kemudian satukan bahan A dan bahan B, putar lagi dengan kelajuan perlahan hingga sebati.
Bahagikan adunan kpd 2 bahagian, satu bahagian dibiarkan kosong, satu bahagian lagi disatukan dengan bahan C, putar sebati.
Bakar/grill lapis demi lapis, mulakan dgn lapisan coklat, ratakan dan bakar lebih kurang dlm 5 minit dgn suhu 180c, api atas bawah. Untuk lapisan kedua warna asal sama cara dengan lapisan coklat cuma guna api atas sahaja.  Ulangi proses bakar ni hingga adunan habis.
Sejukkan sebelum dipotong.

Tuesday, 9 December 2014

Pengat Nangka + Candil



PENGAT NANGKA + CANDIL

Bahan
6 ulas nangka - digunting kecil2
1 1/2 cawan tepung pulut
1 sudu besar tepung beras
1 cawan air + sedikit pewarna hijau
1/2 sudu teh garam

Cara
Campurkan tepung pulut, tepung beras, garam dan air kedalam mangkuk (air masukkan secara sedikit demi sedikit sambil diuli hingga menjadi doh yg lembut dan tidak melekat pada tangan.
Ambil sedikit tepung dan bulat2kan menjadi bujur seperti biji nangka, susun dalam dulang. ketepikan.
Didihkan air secukupnya, dan masukkan candil td masak hingga mendidih dan timbul, angkat.

















Utk kuah
1 cawan santan pekat
3 - 4 cawan air
1/2 cawan gula pasir
3 sudu mkn gula merah
1 helai daun pandan - disimpul
3 sudu mkn sagu - rendam sekejap dan bersihkan

Cara
Dalam periuk lain, masukkan air, santan pekat, nangka, gula pasir, gula merah, daun pandan dan secubit garam.  Masak hingga mendidih masukkan candil dan sagu, kacau sentiasa hingga mendidih lagi, agak2 sagu sudah jernih tutup api.

Friday, 5 December 2014

Kek Pandan Nestum

Assalammualaikum,  Entah kenapa jumpa je resepi kek pandan semalam, hari ni terus buat selalu nya berbulan-bulan baru kak ruby mencuba, mungkin bila tengok bahan2 nya ringkas dan cara membuat nya pun senang sangat.....memang senang hihihi rasa nya pun sedap........ maaf banyak2 ye resepi asal guna gelas tapi kak ruby tukar guna cawan, sebab guna gelas tak pandai kak ruby nak agak, kalau cawan ada tanda tulis 1, 1 1/2, 2 dan seterus nya. resepi asal pun kak ruby tak tau sapa punya.....sekali lagi maaf ye tuan punya resepi.


KEK PANDAN NESTUM

Bahan
1 cawan gula yg telah dikisar
1 cawan nestum
1 cawan minyak jagung
1 1/2 cawan tepung gandum
5 biji telur
1 sudu teh soda bikarbonet
2 sudu mkn esen pandan

















Cara
Sediakan gula yang telah dikisar kedalam mangkuk.
Minyak dan telaur dipukul hingga kembang, kemudian masukkan kedalam mangkuk gula tadi.  gaul hingga sebati guna spatula je.
Masukkan nestum, tepung gandum dan soda bikarbonet, gaul rata dan griskan loyang dengan sedikit minyak masak dan dialas kertas minyak.
Bakar dalam suhu 170c selama 45 minit atau hingga masak.


Tuesday, 25 November 2014

Talam Jagung Segar



TALAM JAGUNG SEGAR

Bahan untuk bawah
2 tongkol jagung - dihiris nipis
80 gm tepung beras
1 sudu mkn tepung jagung
125 ml santan pekat
225 ml air
80 gm gula
1/2 sudu kecil garam


Cara
Jagung yang dihiris nipis tadi, kukus selama 15 minit supaya ia masak dan lembut.
Bancuh semua bahan kecuali jagung, tapis dan kacau diatas api hingga naik wap, masukkan jagung kacau rata, tutup api.  Tuang kedalam loyang yang telah disapu dengan sedikit minyak atau butter.
Kukus selama 20 minit.

Bahan untuk atas
80 gm tepung gandum
125 ml santan
225 ml air
80 gm gula
1 biji telur
sedikit garam dan pewarna

















Cara
Bancuh semua bahan, tapis kedlm periuk dan kacau atas api hingga naik wap.
Tuang keatas lapisan bawah tadi.  Kukus selama 30 minit atau hingga masak