Nuffnang Ad

Friday, 17 October 2014

Cupcake Red Velvet



CUPCAKE RED VELVET

Bahan
2 1/2 cawan tepung gandum * - kak ruby guna tepung kek
2 sudu besar serbuk koko *
1 sudu kecil baking powder *
* ayak sekali

Buttermilk
1 cwn susu segar + 1 sudu besar cuka, biarkan dlm 5 minit

















1 1/2 cwn gula kastor
120 g butter
2 biji telur
1 sudu teh esen vanila
2 sudu teh baking powder
2 sudu besar pewarna merah
1 sudu teh cuka


Cara
Pukul sebati gula dengan butter hingga kembang, masukkan telur satu persatu pukul lagi masukkan esen vanila.
Kemudian masukkan tepung yg diayak bersama serbuk koko tadi berselang seli dengan buttermilk sampai habis, mix lagi, masukkan pewarna merah kacau dengan senduk kayu je.
Dlm bekas lain satukan baking powder dengan cuka, bila berbuih terus masukkan dalam adunan tepung tadi, gaul sebati dengan senduk.
Kalau guna loyang, masukkan dalam loyang 8 x 8 yg sudah dilengser dgn butter......tp kak ruby jadikan cupcake...bakar suhu 150c  selama 20 atau hingga masak.

Thursday, 16 October 2014

Nangka Masak Lemak

Assalammualaikum.....hihihi entah apa mimpi kak ruby hari ni, ambil gambar masak lemak pula sebab kak ruby jarang ambil gambar lauk pauk ni, kak ruby lebih berminat pada kuih muih gitu......dalam kayumaniskorner ni boleh bilang dengan jari je lauk pauk yang kak ruby publish kan.


NANGKA MASAK LEMAK

Bahan
4 keping nangka muda
3 mangkuk santan
1 batang serai
2 keping asam gelugur
garam dan kunyit secukupnya

Bahan kisar
1 labu bawang besar
4 ulas bawang putih
3 biji cili merah
6 biji cili padi
1/2 cwn ikan bilis

















Cara
Rebus nangka hingga separuh masak, buang airnya.
Masukkan bahan kisar, santan, serai, asam dan kunyit masak hingga mendidih masukkan garam, masak lagi hingga nangka sudah lembut tutup api.

Wednesday, 15 October 2014

Kuih Bakar Pandan

Assalammualaikum, dah lama kak ruby tak makan kuih bakar, tengok selalu lebih2 lagi bila pegi rumah kenduri terutama kenduri kahwin mesti ada kuih bakar, tapi kak ruby tak berani makan sebab nya kuih ni terlalu manis (bagi kak ruby lah) hihihi......jadi untuk hilangkan kempunan kak ruby buat lah sendiri, tidak lah manis sangat.  biasa lah kalau kuih2 macam ni resepi nya kak ruby ambil dari blog Yatie, terima kasih Yatie.


KUIH BAKAR PANDAN

Bahan
1 cawan tepung gandum
1 cawan gula - kak ruby letak 1/2 cawan je
1 cawan air pandan
1 cawan santan
1 cawan susu cair (sejat)
3 biji telur
sedikit pewarna hijau
bijan secukupnya















                                             

Cara
Masukkan semua bahan kedlm blender kecuali bijan, blender hingga sebati.
Sapukan loyang dengan sedikit minyak dan tuangkan adunan kedlmnya,
Taburkan bijan.  Bakar selama 40 minit dgn suhu 180c hingga masak atau ikut pada kepanasan oven masing2.


Monday, 13 October 2014

Ole2 dari AU5

Assalammualaikum, Sekarang ni boleh dikatakan setiap petang hujan, petang semalam yang paling sedih sampai 2 orang anggota polis kita terkorban, sebab kereta mereka dihempap pokok yang tumbang masa hujan lebat dan angin kencang, takziah buat keluarga anggota polis dan alfatihah...........
Hari ni kak ruby nak cerita tentang tapai, kak ruby memang suka makan tapai, suka sangat2, boleh dipanggil hantu tapai hihihi sampai begitu sekali......tapi yang sedih nya kak ruby tak pandai buat tapai, bukan tak pandai tapi tak menjadi,  kak ruby kata begitu sebab bukan susah sangat pun nak buat tapai dan bahan nya pun bukan banyak sangat cuma pulut dan ragi je, pembukus nya apa2 pun boleh. Kak ruby sudah 3 kali buat, satu pun tak pernah jadi, pertama kali buat, rupa tapai jadi cantik tapi rasa manis tak de, tawar setawarnya, sedih kak ruby.......buat lagi untuk kali yang kedua, lagi sedih tak jadi apa2 pun, macam mana kak ruby gaul pulut dengan ragi begitu juga lah pada hari keesokkannya, tak jadi apa2 pun kering je, buat lagi sama je jadi tapai tapi tak manis, jadi warna merah ada lah.......kak ruby dah malas nak buat, tapi tetap nak makan tapai........
Semalam suami kak ruby bawa balik tapai, kata nya tapai dari AU5 kak ruby seronok sangat, sedap maniiiiiis, dalam daun getah lagi hihihi 3 bungkus tapai kak ruby makan seorang, rasa macam tak cukup je kecik sangat, kalau lah kak ruby buat menjadi, kak ruby nak buat banyak2 dan besar2.  Kata orang masa membuat tapai ni banyak pantang larang, ada kah sebab itu tapai kak ruby tak pernah jadi atau kenapa ye......
  

TAPAI



cantik kan?  tapai ni manis sangat



Wednesday, 8 October 2014

snow cheese kek dlm balang kaca

Assalammualaikum. ......hihihi saja2 kak ruby buat cheese kek ni untuk minum petang bersama anak kak ruby........


SNOW CHEESE CAKE

Bahan
6 biji telur (buang 2 putihnya)
100 gm gula halus
100 gm tepung hong kong
60 gm tepung jagung
50 gm air sejuk (dr peti ais)
1 sudu teh baking powder
2 sudu makan ovellet
75 gm mentega (dicairkan) 

Untuk krim
1 kotok cream cheese philadelphia
1/2 tin susu pekat manis (satukan kedua bahan ini putar sehingga tidak berketul)
Untuk Topping
1/2 kotok kraft cheddar cheese (diparut)

















Cara
Satukan semua bahan kecuali mentega cair dan putar, putar dengan kelajuan sederhana sehingga pekat dan putih.  Akhir sekali masukkan mentega cair, putar lagi sehingga sebati dan pekat.
Sediakan loyang yang telah dialas dengan kertas minyak atau yang telah disapu dengan sedikit butter.
Bakar dengan menggunakan api atas bawah, selama 45 minit atau 1 jam dengan kepanasan 150c.
Bila sudah masak sejukkan.  Kemudian potong di tengah2 kek supaya kek menjadi 2 bahagian.  Sapu krim cheese di atas 1 bahagian kek yang dipotong, letakkan bahagian yang 1 lagi diatasnya, sapukan krim cheese sehingga menutupi seluruh kek.
Akhir sekali taburkan cheese yang diparut tadi, sebagai topping.  Masukkan dalam peti ais 2 jam baru boleh dipotong.
Boleh juga masukkan kek kedalam bekas kaca seperti diatas.   


Thursday, 2 October 2014

Donat Ball



DONAT BALL

Bahan
500 gm tepung gandum
1/2 peket yis mauripan
30 gm tepung susu penuh krim
90 gm butter
30 gm gula halus
1 sudu kecil baking powder
1 biji telur
200 ml air suam (air bergantung pd mutu tepung)

















Cara
Gaulkan tepung dan baking powder ketepikan
Dengan menggunakan air suam larutkan gula dan yis hingga berbuih, Kemudian satukan semua bahan dalam mangkuk,  Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan.
Buatkan bentuk bulat2 kecil dan susun dalam dulang, biarkan selama 30 minit, dan goreng hingga kuning keemasan atau hingga masak, angkat dan taburkan dengan gula halus.

Thursday, 25 September 2014

Puding Kasih Bertaut Tempahan

Assalammualaikum....Puding kasih bertaut ni kak ruby buat untuk dihadiahkan pada sesaorang...tapi puding ni belum dihias lagi, bila tiba masa nya akan kak ruby hias cantik2.


PUDING KASIH BERTAUT

Bahan A
1/2 paket serbuk agar2 (dr 25 g serbuk agar2)
4 cwn air
1 cwn susu cair/santan
1/2 cwn gula
1 biji telur
sedikit esen rose
warna ikut suka

Cara
Masak serbuk agar2 bersama air hingga mendidih, masukkan gula kacau sebati.
Bancuhkan telur, susu dan esen rose hingga sebati, kemudian tuangkan kedlm agar2 tadi.  masak dgn api kecil terus mengacau hingga mendidih, tutup api.
Bahagikan kpd beberapa bahagian utk diwarnakan dan masukkan kedlm acuan pilihan sendiri.
Apabila dah sejuk keluarkan dan susun kedlm acuan pilihan.

Bahan B
1/2 peket sebuk agar2
5 cwn air
3/4 cwn gula
1 helai daun disimpulkan

Cara
Masak serbuk agar2, air dan daun pandan hingga mendidih, masukkan gula, kacau lagi hingga mendidih, tutup api.
Kemudian tuangkan kedlm acuan yang sudah disusun agar2 tadi. sejukkan.