Nuffnang Ad

Sunday, 18 February 2018

Lepat Pisang




LEPAT PISANG

Bahan
6 biji pisang
2 cawang tepung gandum
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan kelapa parut
1/2 cawan santan - bleh kurang klu adunan nampak cair
1/2 sudu teh garam
daun pisang yg sudah dibersih dan di layur secukupnya





Cara
Pisang dilecek bersama garam, gula hingga hancur dan sebati. Masukkan kelapa parut dan tepung gandum kacau, masukkan santan sedikit demi sedikit sambil dikacau sebati, jangan adunan terlalu cair.
Kemudian ambil 2 sudu besar adunan letakkan diatas daun pisang, lipat kiri kanan, ke dua2 hujung ke bawah.
Kukus selama 20 minit atau hingga masak.  

Tuesday, 6 February 2018

Kuih cek mek molek



KUIH CEK MEK MOLEK

Bahan :
2 ketul keledek (sederhana)
1 cawan tepung gandum
minyak untuk goreng

Inti gula





Cara 
Keledek direbus dan dilenyek.
Masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga adunan boleh dibentuk, ( kak ruby guna tepung tak sampai 1 cawan sebab adunan dah cantik dan boleh di bentuk) bentuk lah bulat2 letakkan inti gula, tutup dan bentuk menjadi panjang.  Buat lah hingga adunan habis. goreng

Apam nasi lagi



APAM NASI

Bahan
1 cawan nasi sejuk
3/4 cawan gula pasir
1 1/4 cawan air
1 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
1 camca teh instant yeast (mauripan)
Pewarna makanan pilihan anda
Kelapa parut putih + secubit garam, gaul rata



Cara
Satukan tepung gandum, tepung beras dan instant yeast. Kacau rata dan ketepikan. Kisar nasi sejuk bersama air dan gula pasir hingga halus. Kemudian tuang dalam bekas berisi tepung tadi. Kacau rata dengan whisk hingga rata dan licin. Perap 3 jam.
Panaskan kukusan, sapu acuan apam dengan sedikit minyak. Kacau bancuhan apam, letak pewarna makanan pilihan anda dan kacau rata .
Sudukan dalam acuan hingga hampir penuh, buat hingga siap.
Kukus dengan api kuat selama 15 minit, balut tutup kukus anda dengan kitchen towel yang bersih (tuala 'good morning').
 Bila masak, keluarkan apam dari acuan dan boleh dihidangkan bersama kelapa parut

Monday, 29 January 2018

Wajid Delima yang sedap



WAJIK DELIMA

Bahan
1 kg beras pulut
500 gm gula pasir  *
125 gm gula batu *
500 gm santan pekat *
1/2 sudu teh garam *
2 helai daun pandan - disimpul *
pewarna merah, hijau dan kuning




Cara
Bersih beras pulut dan rendam bersama pewarna selama 6 jam atau lebih (rendam dlm bekas yg berasingan warna).  Kemudian gaulkan beras pulut yang sudah berwarna, kukus hingga masak, ketepikan.
Dalam kuali campurkan semua bahan yang bertanda * masak hingga mendidih dan agak pekat, masukkan pulut yang sudah di kukus tadi.  Kacau sehingga kering dan nampak pulut berkilat, tutup api.

Masukkan pulut dalam acuan pilihan dan sejukkan.

Wednesday, 24 January 2018

ondeh-ondeh



BUAH MELAKA

Bahan
2 cawan tepung pulut
1 sudu besar tepung gandum
1 cawan air + sedikit pewarna hijau
gula kabung/gula melaka
2 cawan kelapa putih + sedikit garam
1 helai daun pandan - disimpul
air untuk merebus
* ini kak ruby buat dua warna - bahagi 2 dan warna kan




Cara
Potong gula kabung atau gula melaka kecil2 untuk dijadikan inti, ketepikan.
Masukkan daun pandan dalam periuk bersama air, didihkan.
Masukkan air yang dicampur dengan pewarna hijau tadi ke dalam tepung pulut dan tepung gandum, cara sedikit demi sedikit sambil digaul hingga adunan jadi lembut dan boleh di bentuk bulat2.
Kemudian ambil adunan yang telah dibentuk bulat tadi, leperkan masukkan inti, tutup bentukkan bulat semula.  Buat lah hingga adunan habis.
Masukkan ke dalam air yang sedang mendidih tadi, masak lah hingga buah melaka timbul, angkat dan toskan.

Gaulkan dengan kelapa putih yang dicampur dengan sedikit garam.

Sunday, 21 January 2018

Apam Pisang Milo yang gebu sangat......

Assalammualaikum pada yang sudi singgah.......
Apam pisang, setiap hari kita jumpa, senang untuk mendapatkan nya di pasaraya mana-mana pun ada.  Begitu juga dengan resepi nya, bermacam-macam resepi boleh kita jumpa....di buka-buku resepi, di blog, facebook dan instagram macam-macam resepi apam pisang ada.....rajin atau malas je untuk membuat nya.
Kak ruby kadang-kadang buat, tidak selalu sangat, kalau ada pisang lebih, masa tu lah kak ruby buat apam pisang.  Macam petang semalam ada pisang didapur, sudah dua tiga hari pisang tak terusik, daripada pisang jadi buruk, kak ruby buat lah apam pisang. Untuk kali ni supaya rasa kelainan dari selalu kak ruby campur milo dalam adunan resepi, hihihi supaya ada rasa milo gitu.
Bila sudah siap masak, sudah jadi apam, sekejap je dah habis.....suami dan anak-anak masing masing cakap "apam pisang ni rasa milo lah, sedap"...kak ruby hanya senyum bangga.
*  resepi di bawah, resepi asal, tidak ada milo, kak ruby pandai-pandai je tambah sendiri.

APAM PISANG

Bahan
2 cawan tepung gandum*
1/2 sudu teh soda bikarbonat*
1 sudu teh baking power*
1 cawan pisang - dilecek
3/4 cawan minyak jagung
1 1/2  gula perang
2 biji telur
1 sudu besar serbuk koko
1/2 sudu teh garam



Cara
Panaskan kukusan terlebih dahulu.
Ayakkan bahan yang bertanda * dalam mangkuk ketepikan.
Pukul telur, gula, garam hingga sebati masukkan minyak dan pisang lecek kacau hingga semua nya sebati, masukkan tepung yang diayak tadi, kacau dengan whisk je hingga sebati.
Ambil 1/2 cawan adunan masukkan serbuk koko dan kacau sebati.
Masukkan adunan asal atau yang plain dalam acuan kecil kecil, kemudian masukkan adunan koko diatasnya.  Kukus selama 15 minit atau hingga masak dengan api kuat.  

Friday, 12 January 2018

kuih lopes


KUIH LOPES
(cara kak ruby)

Bahan :
250 gm beras pulut
sedikit air kapur (kak ruby tak letak)
1/2 biji kelapa parut (putih saja)
sedikit garam
pewarna hijau
daun pisang secukupnya
1 ketul gula melaka





Cara
Beras pulut dibersih dan direndam bersama pewarna hijau selama 4 jam atau lebih.
Bersih sekejap dan toskan, kukus pulut hingga pulut masak.  Kemudian bahagikan kpd 3 bahagian, setiap bahagian masukkan ke dalam daun pisang dan gulung kemas2, ikat di kedua hujung.  Biarkan sejuk atau simpan peti ais selama 1 - 2 jam.  Kemudian potong bulat2, masukkan dlm kelapa parut yg sudah dicampur dengan garam.
Hidang bersama kuah dari air gula melaka.