Nuffnang Ad

Wednesday, 14 June 2017

puteri mandi



KUIH PUTERI MANDI

Bahan
1 1/2 cawan tepung beras
air secukup nya
sedikit pewarna - pilihan sendiri

Cara
Masukkan air ke dalam tepung secara sedikit demi sedikit, sambil diuli sehingga menjadi doh yang lembut.
kemudian bahagikan kepada beberapa bahagian yang disukai, warnakan setiap bahagian dengan pewarna pilihan sendiri.  Bulat-bulatkan semua adunan sebesar buat guli, ketepikan.
Sementara itu panaskan air dalam periuk, bila air mendidih masukkan bebola kecil tadi sambil ditekan menjadi leper, rebus lah hingga ia timbul, angkat. ketepikan.



 Cara membuat kuah nya
1/2 biji kelapa putih - klu boleh kelapa muda
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan air
1 helai daun pandan - disimpul
sedikit garam

Cara
Masakkan gula, air, daun pandan dan garam hingga larut, masukkan kelapa kacau hingga pekat.
Masukkan puteri kacau rata, tutup api angkat.

Tuesday, 13 June 2017

Biskut Nestum Madu




BISKUT NESTUM MADU

Bahan:
250 gm mentega (kak ruby guna buttercup)
1 1/2  cawan gula halus (kurangkan klu x suka manis)
1 cawan kelapa kering
1 cawan nestum
2 cawan tepung gandum
2 sudu besar tepung kastard
2 sudu besar madu
2 sudu teh baking powder
1 sudu teh esen vanila
2 biji kuning telur




Cara :
Campurkan tepung gandum, tepung kastard dan baking powder ketepikan.
Kacau mentega, gula, kuning telur dan vanila hingga kembang masukkan madu, kacau sebati.
Masukkan kelapa kering dan nestum, sambil dikacau rata baru masukkan campuran tepung tadi, gaul hingga menjadi dol yang lembut. Sekira nya adunan masih lembik tambahkan sedikit tepung gandum.

Kemudian terapkan mengikut acuan pilihan sendiri, dan hias juga dengan cara sendiri.

Friday, 2 June 2017

Agar2 ice cream soda



AGAR-AGAR ICE CREAM SODA

Bahan
20 gm agar2 tali
1 cwn gula
3 cwn air
2 cwn ice cream soda F&N
1 tin susu cair
Sedikit pewarna biru




Cara
Masak agar2 bersama 3 cawan air hingga larut, masukkan gula dan pewarna biru, kacau, masak hingga mendidih, tutup api.
Bahagi kepada 2 bekas sama banyak.  Satu bekas campur dgn susu cair dan satu bekas lagi campur dengan ice cream soda.  Terpulang nak tuang yang mana dulu dalam bekas acuan, biarkan separuh beku, kemudian tuang perlahan-lahan campuran yang satu lagi diatas lapisan agar2 yang pertama tadi.
Bila hampir sejuk masukkan dalam peti ais. Sedap makan sejuk-sejuk. 

Thursday, 1 June 2017

Roti Jala Tikar


ROTI JALA TIKAR

Bahan
3 cawan tepung gandum
2 cawan air
1 cawan santan
1 biji telur
sedikit garam
pewarna pilihan sendiri




Cara
Blender semua bahan hingga sebati, kalau pekat sangat tambah sikit je air.
Tuang dalam botol 3 muncung.  Panaskan pan picit botol, buat lah corak sendiri.

Bila nampak adunan tidak melekat lagi pan, angkat dan gulung.

Tuesday, 30 May 2017

Bubur jagung manis



BUBUR JAGUNG

Bahan
3 batang jagung manis
4 cawan air
1 cawan santan pekat
1/4 cawan sagu - direndam
3 sudu mkn gula pasir - boleh kurang/tambah
3 sudu mkn gula merah/gula melaka
2 helai daun pandan - disimpulkan
secubit garam




Cara
Jagung dipotong nipis, masak isi jagung, daun pandan dan air hingga mendidih.
Sementara itu basuh sagu dan toskan.
Bila dah mendidih masukkan gula pasir, gula melaka, garam dan santan.
Masak dengan api sederhana dan hendaklah dikacau supaya tidak naik kepala santan.
Bila bubur mendidih masukkan sagu. 
Masak sehingga sagu bertukar warna jernih.

Angkat dan hidangkan.

Lompang warna warni



KUIH KOMPANG
 
Bahan
1 1 /2 cawan tepung beras
1 sudu makan tepung ubi
1 sudu kecil air kapur
1/2 cawan gula pasir
2 cawan air
daun pandan - kak ruby tak letak
kelapa putih + secubit garam



Cara
Satukan tepung beras dan tepung ubi, masukkan 2 cawan air dan jugak air kapur kacau sebati, bahagikan 2 bahagian.  Satu bahagian masukan gula merah dan satu bahagian lagi masukkan gula pasir. Adunan gula pasir, masukan pewarna hijau kacau sebati sama jugak dengan adunan gula merah kacau sebati dan tapis.
Kemudian tuang dalam acuan lompang yang sudah disapu dengan sedikit minyak.
Kukus selama 10 minit atau hingga masak.  
Hidang bersama kelapa putih. 


Nona Manis Keladi



NONA MANIS KELADI

Bahan A
1 cwn tepung gandum
1 cwn santan
½ cwn gula
1 biji telur     

Cara
Kacau rata semua bahan dlm bekas, blender pun boleh – ketepikan

Bahan B
¼ cwn tepung jagung
¼ cwn gula
½ cwn santan
½ cwn air + 1 ketul keladi saiz kecil, rebus, potong kecil2, blender
1 sudu kecil pewarna purper
Secubit garam

Cara
Satukan semua bahan dlm periuk, kacau rata.  Kemudian masak katas api perlahan sehingga pekat, ketepikan, biar suam.  Dah suam campurkan bahan A tadi ke dalam periuk bahan B.
Kacau rata bagi sebati, blender lagi senang utk hilang kan yg berketul.  Tuang dlm jag kecil.

Bahan C
2 cwn santan kotak + 1 cwn air / boleh guna santan segar
3 sudu besar tepung gandum
Sedikit gula
Sedikit garam



Cara
Kacau rata bahan C dlm periuk. Adunan ni mesti rasa sedikit masin.  Kemudian masak katas api perlahan, sentiasa kacau sehingga menggelegak/sedikit likat.  Tidak cair dan tidak pekat sangat.
Tutup api.  Tuang dalam botol sos cili yang kecil. Acuan lompang sapu dgn sedikit minyak.
Tuang adunan hijau ¾ dlm acuan.  Kemudian masuk muncung botol sos kat tengah2 adunan hijau (dlm sikit)Paipkan hingga Nampak adunan hijau naik/penuh acuan.
Panaskan pengukus sehingga mendidih, kukus selama 10 minit.
Sejukkan dulu sebelum keluarkan nona manis dari acuan.