Nuffnang Ad

Wednesday, 2 September 2015

Mediterranean Cookies Kak Ruby

Assalammualaikum....biskut ni kesukaan anak-anak, masa tengah bakar pun bau nya sangat wangi....sebenarnya biskut ni ciptaan kak ruby sendiri, kak ruby campurkan 3 bahan utama iaitu kelapa kering, nestum dan cornflakes juga kak ruby letak madu sikit, bahan lain biasa lah seperti tepung, gula dan butter.  kata anak2 dan jugak suami biskut ni memang sedap......Hari ni kak ruby buat lagi untuk bekalkan anak kak ruby balik ke asrama.....Pada sapa2 yang ingin mencuba, boleh lah, tak rugi.......


Mediterranean cookies kak ruby

Bahan
250 gm buttercup
1 cwn gula halus
1 cwn kelapa kering
1 cwn nestum
1 cwn cornflakes
2 sudu besar madu
2 sudu besar tepung kastard
1 1/2 cwn tepung gandum
2 biji kuning telur
1 sudu kecil esen vanila
1sudu kecil baking powder





















Cara
Campurkan serta gaul rata tepung gandum, tepung kastard dan baking powder, ketepikan.
Kacau buttercup, gula dan kuning telur hingga kembang, masukkan madu kacau sebati.
Masukkan kelapa kering, nestum dan cornflakes kacau rata, masukkan campuran tepung tadi sambil digaul hingga lembut.  Jika adunan keras tambahkan sedikit lagi butter.
Bentukkan adunan bulat-bulat tekan dengan garpu kemudian gaulkan dengan nestum.
Bakar dalam suhu 160c selama 15 minit atau hingga masak.

Wednesday, 26 August 2015

Kek Coklat Kukus Lembab

Assalammualaikum.....
Sudah setahun lebih kak ruby tidak buat kek coklat kukus, semalam mengidam pula, korek2 lebihan serbuk koko dalam simpanan, memang ada lebihan hari raya yang lepas, tengok resepi pula semua bahan ada, tak perlu ke kedai untuk membeli, apa lagi kak ruby, secepat kilat lah kak ruby membuat nya, sekejap siap....petang terus boleh makan........ terima kasih cikgu suraya.


KEK COKLAT KUKUS LEMBAB

Bahan untuk kek coklat.
Bahan A
1 cawan serbuk koko  
1 cawan gula pasir
1 cawan susu cair
1 cawan minyak masak
1/2 cawan susu pekat
Bahan B
 1 1/2 cawan tepung gandum
 1 sudu teh bikarbonat
 1 sudu teh baking powder
 1 sudu teh esen vanilla
 3 biji telur (suhu bilik)





















Cara
1. Masak Bahan A dalam periuk sampai sebati. api kecil. sejukkan.
2. Pukul telur sampai betul2 kembang (lebih kurang 5 minit) kemudian masukkan bahagian A.
3. Masuk esen vanilla. Pukul sampai sebati.
4. Masuk bahagian B sedikit demi sedikit. (seelok2nya tepung, bikarbonat dan baking powder diayak bersama terlebih dahulu). kacau sebati selama 5 minit 
5. Masukkan adunan dalam loyang,  tutup dengan kertas foil, guna apa2 pun boleh, pastikan wap air tak boleh masuk dalam adunan.
6. kukus selama 1 jam 10 minit dengan api yang sederhana. (pastikan air kukusan telah mendidih terlebih dahulu..). Jangan buka penutup kukus sampai cukup masa
7. angkat ... tunggu sejuk baru boleh potong. kalau rajin boleh letak topping.

BAHAN UNTUK TOPPING (ganache)
Bahan:
300 gm coklat masakan ~ dipotong kecil
1 sudu besar susu pekat
1/2 cawan susu cair
2 sudu besar butter
1/4 cawan air panas

                                                            kek yg belum di topping

Cara
Panaskan susu cair dan susu pekat dgn kaedah double boiler.
Masukkan coklat masakan dan kacau hingga ianya cair.
Padamkan api dan masukkan butter. Kacau lg hingga cair.
Curahkan 1/2 dr ganache atas kek yg masih panas tadi hingga menutupi keseluruhan kek.
Biarkan lebih kurang 15 - 30 min supaya ganache tadi meresap ke dalam kek.
Panaskan kembali lebihan ganache td (kaedah double boiler) dan masukkan air panas.
Kacau sehingga sebati dan curahkan ke atas kek tadi.
Bila kek dan ganache dah sejuk, bolehlah dimasukkan ke dalam peti ais.
Boleh juga dinikmati ketika suam2 panas..
* mmg agak banyak ganache yg dihasilkan sbb nak kena siram 2x atas kek tu nanti utk menghasilkan kek yg super duper moist

Tuesday, 25 August 2015

Bubur cha cha campur keledek

Assalammualaikum, makan bubur cha cha bercampur keledek petang2 macam ni sedap jugak ye.....petang ni cuaca suram je, hujan tidak panas pun tidak......


BUBUR CHA CHA CAMPUR KELEDEK

Bahan
2 ketul keledek - kupas, bersih dan potong kecil2   
100gm cha-cha - dicuci bersih, rebus hingga kembang dan ditoskan
100 gm gula pasir
100 gm gula merah
1 kotak santan
2 helai daun pandan - dikoyak dan disimpul
1/4 cawan biji sagu putih - cuci dan ditoskan
Air secukupnya
Garam secukup rasa
















Cara
Satukan keledek, gula pasir, gula merah, daun pandan dan air secukupnya, didihkan dan dikacau rata.
Masak sehingga keledek empuk, Kemudian masukkan santan, cha cha, sagu dan garam.  Masak dan  sentiasa kacau hingga mendidih, rasa secukupnya. tutup api dan boleh dihidangkan. 

Thursday, 20 August 2015

Apam Keledek Purple



APAM KELEDEK PURPLE

Bahan A
3 tbs tepung gandum
1 tbs gula
2 tsp yis segera
3 tbs air suam

Bahan B
240g keledek ungu (rebus, lenyek dan ditimbang)
150g gula pasir
150 ml santan
1 biji telur 

Bahan C
200g tepung gandum
1 tsp baking powder
















Cara
Satukan Bahan A dan peram kira-kira 10 minit. Ketepikan.
Campur Bahan B dan kisar halus.
Campurkan Bahan B dan C. Pukul dengan hand whisk hingga sebati.
Masukkan Bahan A dan kacau rata.
Peram kira-kira satu jam.
Masukkan ke dalam acuan sehingga 3/4 penuh. 
Kukus hingga masak kira-kira 15 minit.

Saturday, 8 August 2015

Agar-Agar Bandung Santan



AGAR-AGAR BANDUNG SANTAN

Bahan
1 paket serbuk agar-agar 10 gm 
1 liter air (4 cawan)
1 cwn gula pasir
200 ml santan kotak + 1 cwn air 
1 biji telur ayam - kacau2 dengan garfu
Secubit garam 
2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan
sedikit pewarna merah

















Cara  
Masak serbuk agar2, bersama air, gula dan daun pandan, kacau hingga mendidih.  masukkan pewarna merah, kacau lagi kemudian keluarkan daun pandan.  
Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur dan garam.  
Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana.  Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan mengelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ni untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Tutup api. 
Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Sejukkan dalam peti ais.

Sunday, 2 August 2015

Kek Marble Trio




KEK MARBLE TRIO

 Bahan 
300 g mentega
 280 g tepung halus (tepung gandum pun ok)*
 1 camca teh serbuk penaik*
 1 camca besar susu tepung*(*disatukan dan diayak)
 5 biji telur Gred A
 250 gm gula kastor
 1 camca besar Ovallate
 30 g Gliserin (kak ruby x bubuh)
 20 g air (kak ruby wat 2 sudu besar)
 1/2 camca teh esen vanilla
 1/2 camca teh strawberi emulco
 1 camca teh coklat emulco
warna kak ruby wat pilihan sendiri




Cara
Pukul mentega hingga kembang. Masukkan tepung yg telah diayak tadi. Gaul rata dgn mentega. Ketepikan.
Dalam mangkuk yg kering dan bersih. Satukan telur, gula dan ovallate.
Pukul adunan hingga kembang dan gebu. Seperti adunan kuih baulu.
Masukkan adunan mentega tadi sedikit demi sedikit hingga habis. Masukkan juga gliserin dan air. Gaul hingga rata.
Bahagikan adunan kepada 3 bahagian. Satu dicampur dgn coklat emulco, satu lagi dgn strawberi emulco dan satu yg adunan kosong dicampur dgn esen vanila.
Lenser tin kek berukuran ( 8 x 8 x x3 ) inci dgn mentega dan alas dasarnya dgn kertas minyak. Tuang setiap adunan secara berselang seli hingga habis.
Bakar dalam suhu 170c selama 45 minit atau hingga masak.

Thursday, 30 July 2015

Biskut Semperit

Assalammualaikum dan selamat hari raya, hihihi sebuk dengan hari raya tak sempat kak ruby nak intai ke kayumaniskorner, biskut dah hujung-hujung ni baru sempat bergambar......entah lah apa nama biskut ni yang sebenarnya, orang cakap semperit kak ruby sebut semperit, orang cakap dahlia kak ruby sebut dahlia, apa beza nya kak ruby pun tak faham, yang kak ruby tahu resepi nya ada yang guna tepung gandum dan yang tak guna tapi digantikan dengan tepung kastard.......yang pasti setiap kali raya mesti ada, berbagai-bagai bentuk....
Tak kisah lah kan asalkan semua bahagia dan ceria di hari raya......bermaaf-maafan.


BISKUT SEMPERIT

Bahan
250 gm butter Anchor
2 cwn tepung gandum
1 cwn tepung jagung
1 cwn gula ising - kak guna gula halus
1 biji kuning telur
sedikit pewarna kuning - kak ruby tak letak


1. pukul gula ising dan butter hingga sebati (whisk)
2. masukkan kuning telur dan kacau lagi
3. masukkan pewarna
4. masukkan tepung gandum dan tepung jagung dan gaul sebati guna tangan
5. panaskan oven suhu 140°c
6. tekan adunan dgn mana2 acuan samperit yang disukai
7. boleh tabur choc rice atau gula kristal untuk samperit leper, sediakan gula2 manik atau cherry cincang untuk samperit dahlia.
8. bakar sehingga bawahnya kekuningan.