Nuffnang Ad

Friday, 27 May 2016

Puteri Ayu Ceria

Assalammualaikum dan salam hari jumaat.....minum petang kak ruby hari ni ceria sikit, hihihi kat luar tu mendung je hujan gerimis, hujan rahmat tu alhamdulillah kan hujan turun.......kak ruby dalam rumah ceria dengan kuih kak ruby, panas lagi ni baru lepas kukus, sedap tau makan panas-panas,  lebih selera tengok warna nya yang ceria tu hihihi......
Resepi kak ruby ambil dari rakan group fb.....terima kasih group fb.


PUTERI AYU CERIA

Bahan
3 biji telur ayam A
1 cawan gula
2 cawan tepung gandum
1 cawan santan
2 sudu teh baking powder
1 sudu besar ovalette
Pewarna
















Cara
Pukul telur, gula dan ovalette hingga gebu dan putih, masukkan santan pukul hingga berbuih, matikan mixer.  Masukkan tepung yang sudah diayak bersama baking powder kaedah kaup balikkan atau guna whisk.
Bahagi kepada 3 bahagian.


 ½ biji kelapa putih
1 ½  sudu besar tepung ubi
Sedikit garam
Gaul semua bahan diatas hingga sebati, masukkan kedlm acuan yg sudah disapu dgn sedikit minyak, tekan padat2 supaya dpt bentuk yg cantik.
Masukkan adunan tepung secara gilir-gilir warnanya.
Kukus dengan api sederhana, selama 8 – 10 minit atau hingga masak.

Tuesday, 24 May 2016

Karipap



KARIPAP

Bahan
300 gm tepung gandum
3/4 cawan air sejuk (dlm peti ais)
2 sudu mkn minyak jagung*
2 sudu mkn buttercup*
sedikit garam
















Cara
Campurkan bahan yang bertanda * dan panaskan hingga butter cair, tutup api.
Gaulkan kesemua bahan diatas dan uli hingga menjadi adunan lembut, kemudian bahagikan kepada ketul2 kecil,

(kak ruby buat setiap ketul 50 gm).(resepi asal adunan di rehatkan 30 minit) tapi kak ruby terus je canai, nipis2 kan dan letak inti, tutup seperti biasa kelim di tepi dan goreng.

Kuih Kaswi Pandan



KUIH KASWI PANDAN

Bahan
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1/2 cawan tepung beras
3 sudu besar air kapur
5 helai daun pandan - diblender dgn 4 1/2 cawan air dan ditapis
sedikit garam
sedikit pewarna hijau
1/2 biji kelapa parut  + sedikit garam *





















Cara
Panaskan kukusan hingga mendidih.
Satukan semua bahan kecuali yang bertanda *, kacau hingga sebati (blender lagi senang) kemudian tapis, masukkan kedalam acuan yang sudah disapu dengan sedikit minyak.
Kukus selama 20 minit, Kuih kaswi ni memang agak sedikit lembik, tapi bila dah sejuk ia akan keras.
Biar betul2 sejuk baru keluarkan dari acuan.
Hidangkan bersama kelapa parut.


Kuih Talam Pandan



KUIH TALAM PANDAN

Bahan 
Untuk lapisan bawah
1/2 cwn gula
1 cwn tepung gandum
1 sb tepung jagung
2 cawan air pandan -  (3 helai daun pandan)
Semua bahan ini dikacau hingga sebati dan ditapis.

Masukkan dalam loyang 8 x 8, loyang boleh dialas dengan plastik atau sapu je dengan butter.  Kemudian selama 10 minit.















Untuk lapisan atas
2 sudu makan tepung gandum
1 sudu makan tepung jagung
1 1/2 cawan santan pekat
garam secukup nya.
Semua bahan ini dikacau sebati.

Kemudian masukkan kedlm loyang lapisan bawah tadi, kukuslah selama 15 minit atau hingga masak.


Friday, 6 May 2016

Kek Oren Kukus



KEK OREN KUKUS

Bahan
4 biji telur
1 cawan gula
1 sudu besar ovallate
½ cawan sunquick oren
1 titis warna merah +
2 titis warna kuning, gabungan dua warna ni hasilkn warna oren yg cntik
Mix semua bahan sampai kembang gebu
Masukkan pula
2 cawan tepung gandum – diayak bersama
½ sudu besar baking powder
Mix lagi sampai sebati
Masukkan ¼ cawan minyak masak,
Kacau guna senduk je, bila sudah sebati, masukkan kedalam acuan yang disapu dengan sedikit minyak, kukus 40 minit atau hingga masak.



Sumber resepi dari Facebook 
Terima kasih Azlina Ina


Monday, 25 April 2016

Kek Pisang Marble coklat

Assalammualaikum. Ini lah kek untuk minum petang kak ruby hari ni, saja2 nak makan duduk seorang-orang macam ni, kat luar tu dah gelap hujan nak turun.....alhamdulillah, biar lah hujan turun lebat-lebat, sedap jugak minum teh dengan kek pisang, walau pun seorang-orang hihihi.
Terima kasih Hana, resepi.


Kek pisang marble coklat

Bahan
150g pisang emas - dilecek - hana lebihkan 40g utk lebih rasa pisang
180g tpg gandum- hana campur ngan tpg mixpancake (tpg gandum 90g, tpg mixpancake 100g)
180g gula halus - hana kurangkan 150g je
3 biji telor 
120ml minyak masak
1 sudu teh ovelate
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
secubit garam
2 sudu besar susu segar- yg nih hana tambah
1sk coklat emulco@ 2 sudu besar serbuk koko bancuh dngn 1sb air panas > bancuh jadikan pes

















Cara
Campur semua bahan di atas kecuali coklat dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih gebu.
Bahagikan kepada dua bahagian. satu bahagian campurkan pes koko@coklat emulco. Kemudian marblekan ikut suka ke dalam loyang yang telah digirs dengan minyak.
Bakar 170-180 darjah selama 40 - 50 minit
Pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda.


Thursday, 14 April 2016

Kek Kastad Coklat

Assalammualaikum dan salam hari jumaat, Pagi-pagi lagi kak ruby dah buat kek, siap dengan bunga fondant lagi.....hihihi sebenarnya kek ini untuk diri kak ruby sendiri, kek hari lahir kak ruby, tapi bukan hari ni, kak ruby lahir pada 18 April,  sengaja kak ruby percepatkan, sebab esok hingga jumaat nanti kak ruby kan pergi holiday ke Trengganu, dinegeri kak ruby dibesarkan, dari sekolah rendah hingga ke tingkat lima kak ruby disana.  Best nya tak sabar nak pergi......ia lah dah lama kak ruby tidak ke Trengganu terutama di Seberang Takir, disitu lah rumah dan sekolah kak ruby dulu.  Rindu pula rasa nya......
Petang nanti boleh celebrate hari lahir dan habiskan kek kastad coklat yang sedap ni.....


KEK KASTAD COKLAT
sumber : syapex

Bahan untuk kek
150 gm tepung gandum - ayak
1 sudu teh baking powder - ayak
5 biji telur gred B
100 gm gula kastor
1 sudu teh ovallete
50 ml susu segar/ susu cair
1 sudu teh esen vanilla
2 sudu makan serbuk koko
50 ml minyak masak



Cara
1. Masukkan semua bahan ke dalam mangkuk pengadun kecuali minyak masak.
2. Pukul dengan maksimum speed selama 15 minit atau hingga adunan berkrim.
3. Masukkan minyak masak dan kaup balik dengan spatula hingga sebati.
4. Gris dan alas loyang di dasar sahaja. Tuang adunan.
5. Bakar pada suhu 170 C selama 30 minit dengan api atas dan bawah.
6. Setelah masak, sisipkan pisau atau spatula di tepi-tepi kek dan terbalikkan ke atas redai. Biar sejuk.

Bahan untuk kastad coklat
400 ml susu cair
600 ml air
1 cawan gula kastor
15 gm agar-agar tali
100 gm tepung Hoen Kwe warna putih
Secubit garam
2 sudu makan serbuk koko


Cara
Masak agar-agar tali bersama air hingga larut.
Kemudian Masukkan semua bahan ke dalam periuk.
Masak sambil mengacau-ngacau adunan hingga likat.
Kacau guna whisk
Bila dah likat, tutup api.
Jangan terlalu likat sangat sebab nanti susah nak layer pada kek.














Cara melapis kek kastad
Sedikan loyang. Lapik dasar loyang dengan plastik. Kalau tak nak lapik pun boleh juga.
Tuang sedikit kastad dan ratakan. Ambil sekeping kek dan letak di atas kastad tadi.
 Kemudian tuang sedikit kastad lagi dan ratakan. Untuk bahagian tepi-tepi kek, sekiranya rasa susah nak masukkan kastad, boleh guna pipping bag. Pancitkan je kastad tu biar penuh di bahagian tepi-tepi kek.
Buat hingga habis kesemua lapisan kek dan kastad digunakan dengan bahagian atas sekali adalah lapisan kastad.
Kemudian hentak-hentak manja sikit loyang tu biar padat kastad tu. Kemudian biar kastad keras.
Bila dah keras, tarik sikit kastad dari tepi-tepi loyang. Nanti nampak kastad akan meregang dari tepitepi loyang. Terbalikkan dan keluarkan loyang dari kek kastad.
Simpan beberapa jam di dalam peti sejuk sebelum dihidang sebab kek ni memang sedap dimakan sejuk.