Nuffnang Ad

Thursday 20 February 2014

Air Soya

Assalammualaikum, air soya satu lagi air kesukaan kak ruby, kak ruby suka air ni.........kak ruby mula pandai buat air soya dan suka minum sewaktu kak ruby mengadung anak pertama,  entah,  waktu tu suka sangat, boleh dikatakan setiap hari kak ruby minum, apa lagi kalau pergi pasar malam kak ruby akan beli tiga empat  bungkus kemudian simpan dalam peti ais, bila dah sejuk berulang ulang kak ruby minum.
 
Dari situ lah timbul ingin buat sendiri........ bukan nya susah sangat pun, hanya mesti ada kerajinan je,  sebagai permulaan kak ruby beli kacang soya 500 gm iaitu 1/2 kilo.  Rendam semalaman bagi kacang kembang, pastu cuci bersih dan toskan, masukkan ke dalam blender masukkan air bersih sampai tengelam kacang soya, blend hingga halus.  Kemudian tapis dengan menggunakan kain kasa putih, sambil itu perah sampai air nya keluar habis.  Boleh lah dimasak bersama sedikit garam dan daun pandan yang disimpul.  Masak sampai mendidih dengan api perlahan je, tutup api.  Bila nak minum baru masukkan air gula.  Boleh diminum panas-panas atau pun sejuk.  Itu lah cara kak ruby.


Khasiat Kacang soya
Tidak perlu dicerita lagi semua orang suka minum air soya,  apa tidak nya cuba pergi pasar malam, bertong-tong air soya jual disitu,  ini mungkin semua orang sudah pandai dan tahu khasiat air soya yang tinggi protein nya.


Seperti yang kak ruby baca dalam internet.......dan kak ruby share pula disini ye.......
Kacang soya merupakan makanan seimbang yang sangat baik dan ia juga lebih murah daripada daging, susu ataupun telur.   Kacang soya mengandungi 50% protein bagi setiap 100 gm kacang soya, merupakan 2 kali lebih daripada kacang tanah, 11 kali lebih daripada susu dan 3 kali lebih daripada telur.
Ia juga kaya dengan bahan mineral seperti kalsiam, sodium, manganese, magnesiam, iron dan fosforus, vitamin A,B,C,dan D, serta lesitin yang boleh dijadikan bahan pengganti susu bagi bayi yang mempunyai alahan terhadap susu lembu, manakala protein yang terdapat pada kacang soya boleh mengurangkan risiko penyakit kanser dan jantung.
Itu lah yang kak ruby baca, apa-apa pun semua nya hanya dengan izin Allah jua.


2 comments:

  1. salam singgah kak ruby ... air soya memang sedap banyak khasiatnya hiii

    ReplyDelete