Nuffnang Ad

Monday, 8 April 2013

Nasi Ayam Kukus

Assalammualaikum, Hari ni kak ruby rajin pula masukkan resepi nasi kat kayumaniskorner.........sebab selalunya kak ruby tidak berapa minat dengan lauk pauk ni, kak ruby lebih suka pada kuih muih, kesukaan kak ruby buat kuih2 dan ambil gambar.........tulis resepi panjang2 tak berapa minat lah.....tapi tak pe lah, ada jugak 2, 3 resepi lauk dan nasi dalam kayumaniskorner..........


NASI AYAM KUKUS

Bahan Untuk Nasi
2 cawan beras
3 sudu besar butter
air rebusan ayam
1 inci halia - diketuk
1 batang serai - diketuk
1 helai daun pandan - potong pnjng
2 ulas bawang putih - dikisar
1/2 biji bawang besar dikisar
garam

Bahan tumis
1 inci kayu manis
1 kumtum bunga lawang
2 biji buah pelaga

Cara
Basuh beras dan ditoskan.   Panaskan butter, masukkan bahan tumis dan jugak bahan kisar kacaukan hinga naik bau.  Masukkan air rebusan ayam secukup nya, dan masukkan serai, daun pandan, halia, garam, dan sedikit pewarna kuning.
Biarkan mendidih sekejap masukkan beras kacau hingga sebati tuangkan kedalam bekas dan kukus hingga masak. 

Utk perap ayam
Ayam dipotong suka hati
1 sudu besar kicap pekat
1 sudu besar sos tiram
1 inci halia - kisar
2 ulas bawang putih - kisar
sedikit kicap cair

Perap kan ayam dengan bahan perap selama 1/2 jam kemudian bakar hingga air ayam kering.

 Utk sos cili
4 biji cili merah
3 ulas bawang putih
1 sudu teh cuka
1 sudu teh gula
1/2 cawan air rebusan ayam
1 sudu besar sos cili
sedikit garam
Blend je semua bahan diatas, masak hingga mendidih sekejap, angkat.

Utk kuah kicap
kicap secukupnya
gula
4 biji cili padi
air rebusan ayam
Blend je semua bahan sampai pekat. 
  

 





1 comment:

  1. bestnya nasi ayam..dpt sepinggan pun sedapp nih..

    ReplyDelete