Nuffnang Ad

Saturday 14 January 2017

Buhalu ikan yang di beli

Assalammualaikum, minggu lepas saja p jalan-jalan kat Bandar Baru Bangi, rasa nya lama dah tak pergi ke Bangi.....masa berjalan-jalan ternampak seorang perempuan sudah separuh umur menjual bahulu di tepi pasar raya, selain bahulu bermacam-macam kerepek dia jual.   Kak ruby berminat dengan bahulu, memang pun kak ruby suka sangat dengan bahulu ni, salah satu dari makanan kesukaan kak ruby, hihihi tidak banyak pun kak ruby beli cuma 2 bungkus saja. Cukup lah untuk kak ruby seorang, suami dan anak-anak tidak suka sangat.
Balik di rumah kak ruby makan lah sebagai minum petang bersama air teh....memang sedap lembut je macam bahulu zaman dulu-dulu, zaman nenek-nenek buat.  Rasa rugi pula beli dua bungkus je, satu bungkus ada 6 biji mana cukup.......hihihi kak ruby buat sendiri boleh tapi penyakit malas datang.
Resepi dibawah ni, resepi bahulu yang pernah kak ruby buat dulu, bahulu cermai....alhamdulillah resepi yang kak ruby buat ni pun menjadi lembut juga.


BAHULU IKAN

Bahan 
5 biji telur A
125 gm gula halus
125 gm tpg gandum (dijemur atau digoreng terlebih dulu)
1 sk esen rose
1/4 sk baking powder



Cara 
Pukul telur bersama gula dgn kelajuan kuat hingga kembang dan pekat, masukkan esen rose, kemudian ambil sedikit adunan telur, (i) masukkan kedlm bekas atau mangkuk kecil, masukkan 2 hingga 3 sudu besar tepung yang telah digoreng dan diayak bersama b/powder, kacau sebati agak2 adunan lembut, kemudian masukkan kedalam acuan yang telah di panaskan dulu dengan sedikit minyak. Ulangi langkah (i) hingga adunan telur dan tepung habis dibakar.
Bakar api atas bawah lebih kurang 15 minit atau hingga bahulu kekuningan.

* bila masak bahulu jadi lembut sangat atau keras – boleh lh tambah atau kurang sukatan tepung sudu tadi.

No comments:

Post a Comment