Nuffnang Ad

Tuesday 12 August 2014

Ketupat Daun Palas

Assalammualaikum, Aidil fitri sudah pun berlalu meninggalkan kita, mudah-mudahan kita dapat bertemu lagi di aidil fitri yang akan datang.......hihihi dah lepas pun raya, baru gambar dan resepi ketupat keluar,  bukan apa penyakit malas datang lagi.  tapi tak pe kali ni kak ruby kisah kan pula juadah penting masa kak ruby menyambut hari raya, ketupat palas itu lah juadah pertama yang kak ruby buat bila dah pastikan esok raya.
Ada berbagai cara membalut ketupat palas dan tak semua orang pandai membalut nya, kak ruby sendiri pun baru setahun dua ni pandai, kalau tidak entah apa2 jadi nya bila kak ruby membalut ketupat, silap2 jadi ketupat betina kata orang Kedah.  Okey lah dipendekkan cerita, dalam kayumaniskorner ni kak ruby publish kan  resepi ketupat palas dari dapur kak ruby.  

KETUPAT PALAS

Bahan
1 kilo beras pulut
1 biji kelapa - ambil santan pekat, sukatan santan 1/2 dr sukatan pulut
sedikit garam
daun palas secukupnya

















Cara
Daun palas dibuka dan dibentuk kelongsong ketupat terlebih dahulu, ketepikan.
Cuci, bersih beras pulut dan toskan.
Didihkan santan bersama garam dalam periuk, kemudian masukan beras pulut yg di tos tadi, kacau dengan api yang perlahan sampai santan betul2 sebati dengan pulut dan agak kering sedikit, tapi pulut separuh masak je tau, tutup api.  Sejukkan sekejap.
Kemudian boleh lah masukkan pulut dalam daun palas, bungkus kemas2 dan simpul dihujungnya supaya air tidak masuk bila dimasak nanti.
Rebus ketupat dengan air sama paras dengan ketupat hingga air kering, bukan berapa jam.

1 comment:

  1. Hari raya kalau tak dak ketupat palas ni ...... tak best kan Kak Ruby. Cantik ketupat akak, nampak kemas je balutannya.

    ReplyDelete