Nuffnang Ad

Wednesday 25 December 2013

Kek Prun & Limau

Assalammualaikum, biasa lah pada setiap tahun 25hb Dis. semua orang kristian akan menyambut krismas, jadi hari ni hari cuti lah satu Malaysia.........kak ruby tak kemana-mana hanya di rumah saja, badan tidak berapa sihat, baring je di depan TV,  tunggu jugak kot-kot ada cerita kesukaan kak ruby,  home alone sebab setiap tahun kalau hari krimas ada je movie home alone, kak ruby suka tengok, tapi tahun ni tak de pula........Dalam tak sihat tu sempat juga kak ruby buat kek, kek prun lagi hihihi.....resepi ni dah lama kak ruby simpan resepi dari Chef Wan, sudah beberapa kali juga lah kak ruby buat, sedap lembut je........sapa2 yang ingin mencuba tengok resepi di bawah.
  

KEK PRUN & LIMAU

Bahan
2 cawan tepung gandum
1 cawan buah prun
1 cawan susu cair
1 cawan gula
125 gm mentega
2 biji telur
1 biji limau sunkist
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh baking power






Cara
Ayak tepung gandum bersama baking power, ketepikan.
Kulit limau di parut dan direndam bersama buah prun dan jus limau.
Mentega dan gula dipukul hingga kembang, masukkan telur satu demi satu, dan juga masukkan esen vanila  pukul lagi, masukkan susu cair sebatikan.  Kemudian masukkan tepung yg di ayak td sedikit demi sedikit sambil di kacau, masukkan buah prun yg di rendam kacau hingga sebati.
Masukkan ke dalam acuan dan bakar dalam oven yang sudah dipanaskan terlebih dahulu dengan suhu 150c selama 1 jam atau hingga masak.  






No comments:

Post a Comment