Nuffnang Ad

Sunday 6 October 2013

Pulut Kuning Di Hari Lahir Suami Ku

Assalammualaikum...hari ini 7 Okt ada lah hari lahir suami kak ruby, hihihi suami tersayang.....tak de hadiah istimewa yang dapat kak ruby hadiahkan selain dari doa, kesetiaan dan kasih sayang.....untuk ceriakan sikit suasana hari bahagia ini kak ruby buatkan pulut kuning yang bentuk hati...............
Wahai suami ku, selamat hari lahir, semoga dipanjangkan usia, dimurahkan rezeki dan diberikan kesihatan yang baik....amin.    Terima kasih kerana menjadi suami yang terbaik buat diri ku ini, semoga kita akan kekal bahagia hingga ke hujung nyawa......insya Allah..... 
   

PULUT KUNING

Bahan
500 gm beras pulut
2 cawan santan
1 sudu teh serbuk kunyit
1 keping asam keping
1/2 sudu teh garam

 

 Cara
Cuci bersih beras pulut, kemudian rendam bersama kunyit, asam keping dan air, air biar lah menutupi beras pulut selama 1 malam.
Toskan beras dan buang asam keping, panaskan kukusan, bila air sudah mendidih, kukus lah beras pulut hingga masak.  Sementera itu satukan garam dan santan kacau hingga garam larut.
Bila pulut sudah masak, masukkan kedalam bekas besar dan masukkan santan secara sedikit demi sedikit sambil dikacau sehingga sebati.  Kukus pulut sekali lagi selama 10 minit, ini supaya pulut tahan lebih lama. (tidak cepat basi).  Masukkan dalam bekas atau acuan pilihan.   

2 comments: