Nuffnang Ad

Saturday 26 October 2013

Pau Inti Kelapa

Assalammualaikum,  rasa nya dah lama kak ruby tak kunjungi kayumaniskorner....... sejak balik dari Sarawak tempoh hari kesihatan kak ruby tidak berapa sihat, dua tiga kali jugak lah kak ruby keluar masuk hospital Putrajaya dan juga klinik......kiri kanan tangan kak ruby ni sudah berapa kali di benam dengan jarum suntikkan, tangan kiri di masukkan ubat dan tangan kanan pula di ambil darah, itu lah agak nya nasib pada orang yang umur nya sudah separuh abad seperti kak ruby ni, selalu saja sakit-sakit, tak pe lah kak ruby redha segala nya.   
Rasa rindu pula pada kayumaniskorner, petang tadi kak ruby kuatkan semangat untuk menguli tepung, rasa nak makan pau berinti kelapa........... alhamdulillah pau tak banyak meragam, jadi dengan elok, cuma kulit nya saja tak berapa licin tapi tetap gebu. Warna hijau tu,  saja kak ruby warnakan sebab ada sekali kak ruby makan pau hijau sewaktu balik ke Alor Star.  Cantik pula kak ruby nampak hihihi.


PAU INTI KELAPA

Bahan
500 gm tepung pau
11 gm yis  segera
4 sudu besar gula halus
1 1/4 cawan air
50 gm shortening atau
4 sudu besar minyak jagung

 

Cara
Satukan sedikit air suam dengan yis, biarkan sampai berbuih (kalau tak berbuih, pau tak jadi).
Dalam bekas lain bancuh air bersama gula sampai gula larut.
Gaul tepung pau dengan yis yang sudah berbuih tadi, masukkan air gula gaul bagi sebati, masukkan shortening,  kemudian uli sampai menjadi adunan yang lembut.  Bahagikan kepada 15 ketul yang beratnya setiap ketul 50 gm.  Biarkan selama 30 minit.  Masukkan inti dan biarkan lagi selama 15 minit.  Kukus selama 10 minit.  

2 comments: