Nuffnang Ad

Wednesday 12 December 2012

Bubur Kacang

Hari ni 13 dec. berlalu lah tarikh yang cantik tu 12.12.12, kita akan jumpa lagi satu abad nanti, itu pun kalau kita diberi kesempatan hidup oleh Allah......seperti Pak Long Man atau nama sebenarnya Othman Daud dari Bukit Martajam tu, semalam 12.12.12 pak long man diberi Allah sambut hari lahir nya yang ke 100 tahun, pak long man lahir pada 12.12.1912 best kan? kan cantik tu.......kak ruby doakan pak long man diberi Allah kesihatan baik sihat dan kuat. 
Hihihi.....lupa pula kak ruby apa yang kak ruby masak, petang semalam 12.12.12 tu kak ruby masak bubur kacang, sedap pula dengan hujan gerimis kat luar yang manja2 gitu tak terasa ari pun dah hampir malam, tak sempat nak masukkan dalam kayumaniskorner, ari ni baru ada kesempatan.
  

BUBUR KACANG

Bahan 
1 mangkuk kacang hijau
200 ml santan + (1 cwn air utk kurangkan lemak)
1/2 cawan gula
5 sudu mkn gula merah (bcuh dgn 1/4 cwn air & tapis)
5 sudu mkn sagu 
2 helai daun pandan (basuh bersih disimpul)
garam secukup nya
 

Cara
Kacang hijau dibasuh bersih, kak ruby tak rendam masukkan je dalam pressure cooker dan masukkan air sampai tertutup kacang cukup,  masak 4 minit dah lembut.  Kemudian masukkan kacang yang lembut tu dalam periuk biasa, masukkkan semua bahan kecuali sagu, masak macam biasa bila mendidih je baru masukkan sagu, agak2 sagu dah kembang sikit, rasa sesedap nya tutup api.

No comments:

Post a Comment