Nuffnang Ad

Sunday 21 January 2018

Apam Pisang Milo yang gebu sangat......

Assalammualaikum pada yang sudi singgah.......
Apam pisang, setiap hari kita jumpa, senang untuk mendapatkan nya di pasaraya mana-mana pun ada.  Begitu juga dengan resepi nya, bermacam-macam resepi boleh kita jumpa....di buka-buku resepi, di blog, facebook dan instagram macam-macam resepi apam pisang ada.....rajin atau malas je untuk membuat nya.
Kak ruby kadang-kadang buat, tidak selalu sangat, kalau ada pisang lebih, masa tu lah kak ruby buat apam pisang.  Macam petang semalam ada pisang didapur, sudah dua tiga hari pisang tak terusik, daripada pisang jadi buruk, kak ruby buat lah apam pisang. Untuk kali ni supaya rasa kelainan dari selalu kak ruby campur milo dalam adunan resepi, hihihi supaya ada rasa milo gitu.
Bila sudah siap masak, sudah jadi apam, sekejap je dah habis.....suami dan anak-anak masing masing cakap "apam pisang ni rasa milo lah, sedap"...kak ruby hanya senyum bangga.
*  resepi di bawah, resepi asal, tidak ada milo, kak ruby pandai-pandai je tambah sendiri.

APAM PISANG

Bahan
2 cawan tepung gandum*
1/2 sudu teh soda bikarbonat*
1 sudu teh baking power*
1 cawan pisang - dilecek
3/4 cawan minyak jagung
1 1/2  gula perang
2 biji telur
1 sudu besar serbuk koko
1/2 sudu teh garam



Cara
Panaskan kukusan terlebih dahulu.
Ayakkan bahan yang bertanda * dalam mangkuk ketepikan.
Pukul telur, gula, garam hingga sebati masukkan minyak dan pisang lecek kacau hingga semua nya sebati, masukkan tepung yang diayak tadi, kacau dengan whisk je hingga sebati.
Ambil 1/2 cawan adunan masukkan serbuk koko dan kacau sebati.
Masukkan adunan asal atau yang plain dalam acuan kecil kecil, kemudian masukkan adunan koko diatasnya.  Kukus selama 15 minit atau hingga masak dengan api kuat.  

No comments:

Post a Comment