Nuffnang Ad

Monday 6 February 2017

Kek Pisang biasa

Assalammualaikum...
Pukul 2 petang mula lah diri ini ke tempat yang paling ku suka dalam rumah iaitu dapur, aku tercari-cari apa yang boleh ku masak, yang sebenar nya bukan aku nak makan sangat pun tapi itu lah hobi aku...aku suka masak kuih muih kalau aku tidak masak kuih dalam beberapa hari aku rasa tak lengkap hidup ku kosong je....itu lah dunia aku "didapur" setelah tamat perkhidmatan di sebuah bank.
Petang ini yang aku dapat hanya pisang, macam-macam aku boleh buat dengan pisang......
Untuk petang ni aku boleh masak dengan apa yang ada dirumah, aku malas nak keluar aku mesti masak dengan apa yang ada,  hihihi aku kena pandai.
Kek pisang itu lah kata hati ku, sebenarnya berpuluh-puluh resepi kek pisang ni, ada yang letak itu letak ini, bakar kukus huhuuu macam-macam seronok pula aku.  Kali ni aku nak buat yang paling senang sekali tak perlu bahan macam-macam, tapi sedap tau gebu sangat. resepi ini aku ambil dari kawan di instagram.  Bahan dan cara nya paling senang.
Bila sudah siap masak, mula lah aku ambil gambar, itu mesti untuk aku publish dalam kayumaniskorner........Mai kita tengok resepi dibawah.
Itu lah kisah kak ruby petang semalam.



KEK PISANG

Bahan
*5 biji pisang emas/berangan – yg besar potong kecil2
*1 cawan gula halus
*1 cawan minyak masak
*3 biji telur A
*1 sudu kecil esen pisang/esen vanila
2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil soda bikarbonat
Hirisan pisang utk hiasan secukup nya



Cara
Dalam bekas besar ayakkan tepung gandum, baking powder dan soda bikarbonat, ketepikan.
Blender semua yang bertanda * hingga hancur sebati.
Masukkan bahan kisar ke dalam tepung yang diayak tadi, kacau guna whisk/senduk hingga rata dan sebati.
Loyang 8 x 8 x3 sapu marjerin dan lapik dengan baking paper.  Masukkan adunan dan hias dengan hirisan pisang atas permukaan adunan.
Panaskan dulu oven 10 minit suhu 170c, bakar selama 45 – 50 minit atau hingga masak.

No comments:

Post a Comment