Nuffnang Ad

Saturday 4 April 2015

Telur Itik Masak Lemak Cili Padi

Assalammualaikum, dua minggu yang lepas, kak ruby balik kampung, kampung kelahiran dan kampung kesayangan kak ruby, banyak kenangan manis waktu zaman kecik2 dulu, huuuuu tak boleh dingatkan mesti kak ruby menangis punya.......seperti yang terdapat dalam lagu hari raya ciptaan Allahyarham P. Ramli....."apa kan daya masa tak akan kembali"......okey lah sentimental pula kak ruby.
Dikampung kakak kak ruby banyak pelihara itik, langkah kanan rupa nya kak ruby, apa tidak nya masa kak ruby balik itik2 sedang bertelur, banyak !!!!!!!. Apa lagi peluang kak ruby lah dapat kan telur pecuma hihihi dapat lah 15 biji......
Terima kasih kakak ku, sesungguh adik mu ini sangat menyayangi mu, sayang sangat2......InsyaAllah kita akan jumpa lagi, dan kak ruby akan kembali lagi kekampung halaman yang penuh dengan seribu satu kenangan.


TELUR ITIK MASAL LEMAK CILI PADI

Bahan
4 biji telur itik
1 biji bawang besar*
2 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci kunyit hidup* - kak ruby guna kunyit serbuk je
8 biji cili padi*
4 biji cili merah*
2 batang serai - dititik
4 keping asam gelugur
santan dan garam secukupnya


Cara
Kisar bahan yang bertanda *, Masukkan dalam periuk masukkan jugak serai, asam gelugur dan santan cair kacau rata dan masak hingga mendidih, kecilkan api sementara itu pecahkan telur itik sebiji demi sebiji ke dalam bekas jangan sampai telur merah pecah, kemudian masukkan kedalam periuk yang sedang mendidih, kuat kan api sedikit biarkan hingga telur putih masak, kacau perlahan supaya telur merah tidak pecah, masukkan santan pekat atau pati santan dan garam.
Masak lagi hingga mendidih dan rasa secukupnya, tutup api.  

No comments:

Post a Comment